dc.description.abstract |
Ülkemizde yaklaşık olarak sekiz buçuk milyon engelli yaşamını sürdürmektedir. Bu
nüfus içerisinde temel olarak görme, işitme, fiziksel, zihinsel engelli gibi birçok
engelli bireyin yanı sıra birden fazla engeli olan bireyler de bulunmaktadır. Zihinsel
Engellilik; çeşitli zeka testlerinin uygulanması doğrultusunda eğitsel anlamda;
eğitilebilir zihinsel engellilik, öğretilebilir zihinsel engellilik ve ileri derecede
zihinsel engellilik olarak üç gruba ayrılır. Ülkemizde 1976 yılından beri eğitilebilir
zihinsel engelli çocuklar için birçok müzik ders öğretim programı, 1990 ve 2010
yılları da dahil olmak üzere zaman zaman değişikliğe uğramıştır. Bu çocuklar için ilk
yıllar haftada bir saat olarak belirtilen müzik dersleri Talim Terbiye Kurulu’nda son
çıkan kararlar ile haftada iki ders saati olarak değiştirilmiş, müzik dersleri zorunlu
dersler kapsamına alınmıştır. Müzik derslerinde kullanılan materyal yetersizliğinin,
dersin işleyişini olumsuz yönde etkilediği bilinmektedir. Bu çocukların müzik
derslerinde bilgisayar destekli dijital öğretim materyalinin kullanılması, müzik
derslerinin daha verimli geçebileceği düşüncesi ile yola çıkarak, özel eğitim müzik
derslerinde dijital öğretim materyali aracılığı ile bire bir müzik eğitimine katkı
sağlayabilmek araştırmanın amacını oluşturmaktadır. Diğer bir deyişle, bu araştırma,
Türkiye’deki eğitilebilir zihinsel engelli çocukların özel eğitim ve rehabilitasyon
merkezlerindeki müzik derslerini daha verimli hale getirebilecek bir bilgisayar
destekli dijital öğretim materyali oluşturma araştırmasıdır.
Eğitilebilir zihinsel engelli çocukların özel eğitim müzik derslerinde kullanılabilecek
bilgisayar destekli dijital öğretim materyali; ses ve görsel algı üzerinden insan ve
hayvan seslerini, hız kavramını, müzik aletlerinin seslerini, çevresel sesleri, taşıtların,
hava olaylarının, araç-gereçlerin seslerini tanıyabilme gibi sesler aracılığı ile ilgili
görselleri eşleştirebilme becerilerini ölçmeye yarayan dört farklı modülden
oluşmuştur. Her bir modül kendi içerisinde onar sorudan oluşan testler içermektedir.
Dijital öğretim materyali içerisinde ayrıca raporlama programı ve özel eğitim
öğretmenleri ve materyalin kullanıcıları için bir kullanım kılavuzu da
oluşturulmuştur.
Bu araştırma kapsamında yazılım halinde oluşturulan bilgisayar destekli dijital
öğretim materyali, İstanbul’da özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde eğitim
gören, doğum yaşı 7-11 olan altı eğitilebilir zihinsel engelli çocuğun müzik
derslerinde ayrı ayrı uygulanmış ve ilgili yazılımın analizi ve öğrencilerin özel eğitim
öğretmenlerine uygulanan gözlem anketlerinin yorumlanması ile sonuçlandırılmıştır.
Bu araştırma sonucunda elde edilen veriler ve analizler, dijital öğretim materyalinin
bu çocukların müzik derslerinde kullanılması için Türkiye kapsamında da
uygulanabilirliği açısından önemli bir fırsat niteliğindedir. Üç ay süren uygulama
sonucunda, yaş ve cinsiyet değişkenine göre materyal içerisinde yer alan Müzik
Aletleri modülündeki testte diğer modüllerdeki konulara oranla daha başarılı
oldukları belirlenmiştir. Hız modülündeki testte ise en az başarı oranını sağladıkları
belirlenmiştir. Çevresel Sesler ve Ses modüllerindeki testlerde ise sabit başarı oranını
yakaladıkları görülmüştür. |
en_US |