Özet:
Küreselleşme ile birlikte rekabet düzeyi ülkelerden şehirlere inmiştir. Bunun sonucu
olarak şehir yöneticileri özellikle son yıllarda diğer şehirlerden ayırt edilebilmek adına
şehrin potansiyeli doğrultusunda rekabet gücünü arttırmaya yönelik stratejiler
geliştirmeye yönelmiştir. Şehir pazarlaması bu süreçte küresel şehirler için bir rekabet
unsuru haline gelmiştir. Şehir yönetiminin sorumluluk alanlarından biri olan şehir
pazarlaması kavramı en geniş anlamıyla; şehrin hedef kitlesinin istek ve ihtiyaçlarını
tespit edip bu doğrultuda adımlar atarak, şehrin rakiplerinden farklılaşmasını ve öne
çıkmasını aynı zamanda küresel sermayeyi kendine çekmesini sağlayacak bir süreç
olarak tanımlanmaktadır.
Şehir pazarlaması kavramının günümüzde artan önemini ve etkin şehir yönetiminin
pazarlama üzerindeki etkisini analiz etme amacıyla hazırlanan bu tez çalışmasında;
şehrin ana kamusal alan unsuru olan meydanlar üzerinde durulmuştur. Meydanların;
tanınırlık – bilinirlik ve farkındalık odağında şehir pazarlaması ile ilişkisi
incelenmiştir. Günümüzde Concorde Meydanı, Paris kadar bilinmekte, Times
Meydanı, New York City için önemli bir pazarlama unsurunu oluşturmaktadır.
Moskova için Kızıl Meydan farkındalık açısından önemli bir alan olarak karşımıza
çıkmaktadır. Şehir pazarlamasında meydanların etkin yönetiminin rolü ve öneminin
incelendiği bu doktora tezi çalışması, istatistiksel karar alma yöntemlerini kullanarak
geliştirilen yeni bir model önerisi sunmaktadır. Bu model ile kamusal alan kavramı
çerçevesinde incelenen meydanlar için pazarlama odağında, şehir yönetiminin etkin
kılınması adına stratejik karar noktalarının ortaya çıkarılması hedeflenmektedir