Abstract:
Bu çalışmanın amacı, kurum imajının örgütlerdeki gönüllülük esasına dayalı olan örgütsel
vatandaşlık davranışına etkisinde örgüt kültürünün düzenleyici (moderatör) rolünü tespit
etmektir. Bu amacın gerçekleştirilmesine yönelik olarak, İstanbul’da bir Eğitim Araştırma
Hastanesi’ndeki 336 doktor üzerinde anket dağıtılarak uygulama yapılmıştır. Yapılan literatür
araştırması doğrultusunda, bu değişkenlerin ayrı ayrı veya ikili kavramlar olarak ilişkisini ele
alan çok sayıda araştırma mevcuttur. Ancak üç değişkenin bir arada ele alındığı çalışmaya
rastlanmamıştır. Elde edilecek bulguların literatüre katkı sağlayacağı düşünülerek çalışma
yürütülmüştür.
Anket formu aracılığıyla toplanan veriler “SPSS 21.0” programında değerlendirilmiştir.
Demografiklere ilişkin frekans dağılımları, değişkenlerin normalliklerine ilişkin testler,
tanımlayıcı istatistikler, faktör analizleri, değişkenler arası ilişkilerin değerlendirilmesinde
Pearson Korelasyon Analizi ve düzenleyici (moderatör) rolün saptanmasında ise hiyerarşik
regresyon analizi yapılmıştır. Anlamlılık en az p<0,05 düzeyinde değerlendirilmiştir.
Çalışmamızın sonucunda, en güçlü ilişki kurum imajı ve örgüt kültürü arasında, en zayıf ilişki
ise, örgütsel vatandaşlık davranışı ve örgüt kültürü arasında olmak üzere üç değişkenin ikili
şekilde karşılaştırılmalarında orta düzeyde, pozitif ve anlamlı ilişki tespit edilmiştir. Kurum
imajının örgütsel vatandaşlık davranışına olan etkisinde örgüt kültürünün moderatör etkisi
saptanmamıştır.