Özet:
Bu çalışmada, sosyal medyanın annelik sosyalizasyonuna olan katkısı analiz
edilmeye çalışılmıştır. Bu amaçla, annelerin paylaşımları incelenmiştir. Takipçi
sayısı fazla olan ve çok tanınan 25 Instagram kullanıcısı seçilmiş, bu kullanıcıların
paylaşımları katılımcı gözlem yoluyla izlenmiştir. Instagram paylaşımlarında ve
yorumlarında şahit olduğumuz annelik anlayışı modernitenin temel zihniyet
kalıplarına dayandığından, modern toplumu, geleneksel toplumdan farklı kılan
özellikler dikkatle incelenmiştir. Annelikle sıkı sıkıya ilişki içinde olan modern aile,
çocukluk ve ebeveynlik fikirleri de tarihi ve sosyolojik olarak incelenmiş ve bu
kavramların birbirleriyle ve moderniteyle olan ilişkisi açıklığa kavuşturulmaya
çalışılmıştır. Anneliğin modern toplum ve modern birey fikirleriyle sıkı sıkıya ilişki
içerisinde olduğu da unutulmamıştır. Kimlik, benlik ve rol kavramları sembolik
etkileşimci bir çerçevede tanımlanarak, sosyalizasyon ve annelik sosyalizasyonu
sürecini açıklamak için kullanılmıştır. Ayrıca modern annelik anlayışı ve annelik
sosyalizasyonunu anlamak için seçtiğimiz alan olan sosyal medyanın kendine has
özgünlüklerini anlamak amacıyla sosyal medya da çeşitli yönleriyle incelenmiştir.
Bu incelemeler sonucunda, sosyal medyanın annenin yeni benliğini algılaması ve
kabullenmesi, bir grup kimliği edinmesi, ihtiyaç duyduğu pratik ve psikolojik desteği
sağlaması, beklenti ve idealleri içselleştirmesi ve yeniden tanımlaması ve bazı
toplumsal ve bireysel ihtiyaçlarını gidermesinde etkili bir sosyalizasyon aracı olduğu
anlaşılmıştır. Sosyal medyanın özgür, dinamik ve açık yapısı sayesinde anneler
tarafından toplumun annelik rolü hakkındaki algısını şekillendirmek, başka bir
deyişle anneliğe dair bazı norm ve beklentileri müzakere etmek, reddetmek ve
yeniden tanımlamak için kullanıldığı saptanmıştır.