Identities are not "fixed and innate" but "fluid and multiple", formed out of the
interactions with others; so each encounter adds new meanings to the identities.
Based on different theories of the identity, the study aims to show the changing
nature of the identity shaped by the processes of migration, globalization and
interethnic marriages. The objective of this research is to shed light on the terms, in
particular ―hybridity, in-betweenness and ambivalence‖ and to connect them to the
Kurds and the Turks who have become ethnically hybrids due to marriages between
the Kurds and the Turks. Hybridity, developed from botanical and biological origins
has started to be used as mixing of cultures of the colonized and the colonizer
groups, in particular during post-colonialism. Hence, the study pursues to indicate
hybridization of the identities and explores the processes of hybridization of the
Kurds and the Turks through interethnic marriages in Turkey. The main question of
the thesis is whether the hybrid Kurds and Turks consider themselves
biethnic/bicultural or not. If so, it is assumed these hybrids will approach Kurdish
and Turkish nationalism differently. In other words, rather than focusing on
differences, they will concentrate on similarities and sharings, and they will be more
willing to live together. Hence, in the research paper firstly, it is important to give
information about what identity, hybridity and globalization are, and whether there
are any marriages between the Turks and the Kurds or not. Soon, what hybridity was
in the 19th century and is now will be clarified. Finally; with interviews, the thoughts
of hybrids about their identity will be given. Data consist of 15 qualitative interviews
conducted with the individuals at different ages and different jobs in Erzurum, Bursa
and Istanbul. The main purposes of the study are to find how these people define
themselves: whether as Kurds, Turks, in-between, or both, and to examine whether
they have any differences from non-hybrid Turks and Kurds, and to see their
approach to the Kurdish and Turkish nationalism.
Başkalarıyla etkileşim sonucu oluşan kimlikler "sabit ve doğuştan" değil "akışkan ve
çoklu" durlar; bu yüzden her bir karşılaşma kimliklere yeni anlamlar katar. Farklı
kimlik teorilerine dayanan bu çalışma; göç, küreselleşme ve etnik kimlikler arası evlilik süreçleriyle şekillenen kimliğin değişken doğasını göstermeyi
hedeflemektedir. Araştırmanın amacı, özellikle "melezlik, aradakalmışlık ve duygu
karmaşası" terimlerini aydınlatmak ve bunları Kürtler ve Türkler arasındaki
evliliklerden dolayı etnik olarak melezleşmiş Kürtlere ve Türklere bağlamaktır.
Botanik ve biyolojik kökenden gelişen melezlik, özellikle postkolonyal dönemde
sömüren ve sömürülen grupların kültürlerinin karışması olarak kullanılmaya
başlanmıştır. Bu yüzden, bu çalışma kimliklerin melezleşmesini göstermeyi ve
Türkiye‘de etnik kimlikler arası evlilikle Kürtlerin ve Türklerin melezleşme
süreçlerini keşfetmeyi hedeflemektedir. Tezin ana sorusu melez Kürt ve Türklerin
kendilerini iki etnikli/ iki kültürlü sayıp saymadıklarıdır. Şayet böyleyse, bu
melezlerin Kürt ve Türk milliyetçiliğine farklı yaklaşacakları varsayılmaktadır. Diğer
bir deyişle, farklılıklara odaklanmaktansa, benzerlikler ve paylaşımlar üzerine
odaklanacak ve birlikte yaşamaya daha çok istekli olacaklardır. Dolayısıyla,
araştırma metninde ilk önce kimlik, melezlik ve küreselleşmenin ne olduğu ve
Türkler ve Kürtler arasında evliliklerin olup olmadığı hakkında bilgi vermek
önemlidir. Daha sonra, melezliğin 19. yüzyılda ve şuanda ne olduğu açıklanacaktır.
Son olarak, mülakatlarla bireylerin kimlikleri hakkındaki düşünceleri verilecektir.
Veriler, Erzurum, Bursa ve İstanbul'daki farklı yaşlarda ve mesleklerde bulunan
kişilerle yapılmış 15 nitel mülakattan oluşmaktadır. Tezin asıl amaçları; bu insanların
kendilerini nasıl tanımladıklarını - Kürt, Türk, aradakalmış veya ikisi birden olarak
mı- bulmak ve melez olmayan Kürt ve Türklerden farklılıklarının olup olmadığını
incelemek ve Kürt ve Türk milliyetçiliğine karşı tutumlarını görmektir.