Özet:
İstanbul'daki yoksul gençlerin tüketim tercihlerine ve tüketim davranışlarına etki eden unsurların belirlenmesi ve bu unsurların yoksul gençlerde oluşturduğu etkilerin açığa çıkarılmasını amaçlayan bu tezin kavramsal çerçevesini ise kent, gençlik, yoksulluk, popüler kültür, tüketim ve mekan oluşturmaktadır. Çalışmanın yoksulluk kavramına yönelme nedeni yoksulluğun ve dışlanmışlığın sadece yoksul insanlar için değil tüketim olanaklarına sahip diğer bireyler için de tehlikeli bir sosyo-ekonomik problem olduğu düşüncesidir. Bu nedenle araştırmanın gençler üzerine çalışmayı amaçlayan bireyler için yeni başlıklar sunmak adına yararlı olabileceği ve gençlerin problemlerine farklı perspektiften bakabilmeyi sağlayacağı düşüncesiyle literatürde önemli bir boşluğu dolduracağına inanılmaktadır. Çalışmada, İstanbul metropolünde yaşayan yoksul gençlerin tüketim alışkanlıkları için mekan tercihleri ile sınırlandırma yapılmıştır. İstanbul'daki yoksul gençlerin tüketim mekanlarını kullanma biçimlerini analiz edebilmek amacıyla, nitel bir araştırma yönteminin benimsendiği tezde veri toplama teknikleri olarak tüketim mekanlarının yapısal ögelerinin gözlenmesinin yanı sıra farklı demografik özelliklere sahip 36 birey ile anket ve odak grup görüşmesi yapılmıştır. Bu çalışmada aynı tüketim mekanını kullanan farklı sosyal statüye sahip bireylerin bu mekanları tercih etme ya da etmeme nedenleri ile bu tüketim mekanlarını kullanma zaman ve biçimlerinin farklılık gösterdiği tespit edilmiş olup, bu durumun arkasında yatan sebepler açıklanmaya çalışılmıştır.