In recent years, we see that rap music has found its way back to mainstream popularity. Although its entrance to the Turkish music market with Cartel was from a point of very high popularity, to the point where Cartel’s numbers are unmatched to this day by any other group, rap music spent most of its time underground after Cartel. MOB Entertainment is an independent label founded in 2018 by a Turkish rapper, Tepki, who has been a part of the Turkish rap scene from its very early years, with a focus on the local artists around Küçükçekmece district, where he is from. In this dissertation, after giving a historical overview on the emergence of hip hop culture in New York and its spread around the world, some information is given about hip hop in Turkey up to this day. Then an analysis is made regarding the art worlds of MOB artists based mostly on the in-depth interviews held with MOB artists Hayalet, Tepki, Motive, Aksan and Uzi, structured around Becker’s theory of art worlds, and Bennet and Peterson’s theory of music scenes. The analysis also uses bio descriptions of these artists on MOB webpage as well as conversations with the audience in one of their concerts. In conclusion, the analysis describes the intertwined nature of the local, translocal and virtual scenes in Turkish rap scene along with the art worlds of rap artists who have been active in these scenes, and shows that MOB has brought technical advantages for these artists who had already been active in local, translocal and virtual scenes and despite having connections to the global corporate music market through partnerships, MOB is an independent label mostly unmediated by corporate powers and formed around a family-like structure among its artists, most of whom have been active around the same district.
Son yıllarda rap müziğin tekrar ana akım popülerliğe ulaştığına şahit olmaktayız. Rap, Türkiye’ye Cartel ile çok popüler bir noktadan girmiş, hatta bugüne kadar Cartel’in ulaştığı sayılara başka hiçbir grup ulaşamamıştır. Buna rağmen Cartel’den sonra rap müzik Türkiye’deki zamanının büyük bir kısmını yeraltında geçirmiştir. MOB Entertainment, ilk yıllarından itibaren Türkçe rap sahnesinde yer almış olan Tepki tarafından 2018’de kurulmuş bağımsız bir plak şirketidir. Şirketin kuruluştaki odağı Tepki’nin de büyümüş olduğu Küçükçekmece ve çevresindeki bölgelerdeki yerel sanatçılardır. Bu tez çalışmasında, hip hop kültürünün New York’ta ortaya çıkışı ve dünyaya yayılması üzerine tarihsel bir bakış açısı sunulduktan sonra, günümüze kadar hip hop’un Türkiye’de geçirdiği süreçten bahsedilecektir. Daha sonra MOB sanatçılarının sanat dünyaları üzerine bir inceleme yapılacaktır. Bu inceleme büyük oranda MOB sanatçılarından Hayalet, Tepki, Motive, Aksan ve Uzi ile yapılan, Becker’in sanat dünyaları ile Bennet ve Peterson’ın müzik sahneleri kuramları çerçevesinde yapılandırılmış derinlemesine görüşmeleri temel almaktadır. Bunlara ek olarak analizde aynı zamanda MOB’nin internet sitesinde yer alan, sanatçıların biyografik açıklamaları ve konserlerinden birinde dinleyicileriyle yapılan konuşmalardan faydalanılmıştır. Analizde MOB sanatçıları üzerinden Türkiye rap piyasasında lokal, translokal ve sanal sahnelerin nasıl iç içe geçmiş olduğu ve bu sahnelerde faaliyet gösteren sanatçıların sanat dünyaları betimlenmekte, MOB’nin halihazırda lokal, translokal ve sanal sahnelerde aktif olan bu sanatçılara teknik avantajlar sunmuş olduğu, MOB’nin global kurumsal müzik piyasasına ortaklıklar aracılığıyla bağlı olmasına rağmen, büyük oranda bu kurumsal güçler tarafından düzenlenmeyen bağımsız bir plak şirketi olduğu ve çoğu aynı bölgeden olan sanatçıları arasındaki yakın ilişkiler çerçevesinde kurulmuş olduğu ortaya koyulmaktadır.