Despite of its globally recognized importance, as it is accepted more widely, the
concept of sustainability has continuously suffered from ambiguity. This paper, first, attempts
to dissipate clouds even albeit a bit by discussing the concept of sustainable development
definition, literature and global performance on achieving it. The global performance is
obviously underwhelming even though the governments continuously try to maximize the
social welfare with their functions of resource allocation, income distribution and stabilization
by using their relevant instruments. And taxation is one of the most important mean used in
this road. It should be noted that it is impossible to speak about a perfect tax system which can
be beneficial to all of countries and will conclude with sustainable development. Thus, this
paper does not aim to show an ideal system but to highlight the importance of a clearer
understanding of sustainability and to discuss whether taxation can be a fellow traveller on the
road to achieve it. Linking one contentious concept to another can be seen as a fruitless effort,
but by restricting the scope of the terms as it only focuses on the sustainability in terms of
economic development and taxation from the perspective of progressive income tax, this paper
then attempts to question whether to create a tax system to support sustainable development is
possible.
A detailed analysis is made with this purpose, in which 136 countries are chosen as a
sample. A two sectional study has been made by using indicators and thresholds of Holden,
Linneraud and Banister (2014)’s “sustainable development space. First we examine sample
countries’ status’ in terms of their sustainable development process. 18 countries are on
Dimension 1( ecological footprint) and Dimension 2(human development index). There are
no high-income or low-income countries that meet both of the thresholds and only 10 countries
meet the relevant thresholds, namely, should have achieved sustainable development; Albenia,
Azerbaijan, Cuba, Georgia, Indonesia, Jordan, Moldova, Philippines and Uzbekhistan.
Second, we analyze Gini coefficients, taxation systems (progressivity, distribution of taxes
and percentage tax revenue of GDP) and sustainability performance of these 10 countries case
by case. All of these 10 countries have recently improved their tax systems and thus last years’
tax collection percentages are mostly above the world average for high income countries.
Küresel anlamda önemi haylice kabullenilmiş olsa dahi, sürdürülebilirlik kavramına
ilişkin bir anlam kargaşası sorunu bulunmaktadır. Tezimizde öncelikli olarak,
sürdürülebilirlik kavram tanımını, literatürü ve bu kavrama ulaşmadaki küresel
performansı tartışarak, bir nebze de olsa mevcut anlam kargaşası üzerindeki bulutları
dağıtma amacı güdülmüştür. Politika yapıcılar, sosyal refahı, kaynak ayrımı, gelir
dağılımı ve istikrar araçları ile sürekli olarak maksimize etmeye çalışıyor olsalar da,
bu konudaki küresel performansın iç açıcı olmadığı açıktır. Vergilendirme ise bu
konudaki en önemli araçlardan biridir. Belirtilmelidir ki, tüm ülkeler için geçerli
olacak ve sürdürülebilir kalkınmaya ile sonuçlanacak kusursuz bir vergi sisteminden
bahsetmek mümkün değildir. Dolayısıyla, bu çalışma ideal bir vergi sistemi
göstermekten ziyade, sürdürülebilirliğin öneminin altını çizerek, kavramın daha net
anlaşılması sağlamayı ve vergilendirmenin sürdürülebilirliğe ulaşma da bir yol arkadaşı
olup olmayacağını tartışmayı amaçlar. Bu amaçla 136 ülkeyi örneklem alan detaylı bir
analiz yapılmış ve Holden, Linneraud ve Banister’ın (2014) “sürdürebilir kalkınma
uzayında” çalıştıkları üç farklı eşiği kullanarak iki bölümlü bir detay analiz yapılmıştır.