Özet:
20. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkan davranışsal iktisat tüketicilerin her zaman
rasyonel kararlar veremeyeceği, tüketicilerin kararlarında ancak sınırlı rasyonel
olabileceği öngörüsüyle iktisat bilimine yeni ve gerçekçi bir boyut kazandırmıştır.
Ekonomik analizleri psikolojik temellere dayandıran ve bu analizleri deneysel ve
günlük hayat tecrübelerine dayalı veriler doğrultusunda yapan davranışsal iktisat,
tüketicileri rasyonel kararlar vermekten alıkoyan nedenler üzerinde durarak daha iyi
kararlar alınması adına çözüm önerilerinde bulunmaktadır. Bu bağlamda bu çalışma
davranışsal iktisat ve yaklaşımları çerçevesinde tüketici davranışlarını incelemek
amacıyla yapılmıştır.
Çalışmanın birinci bölümünde, davranışsal iktisadın ortaya çıkış ve gelişim sürecine,
geleneksel iktisat anlayışının temel varsayımlarından yola çıkılarak kırılma
noktalarına ve davranışsal iktisat yaklaşımlarına değinilmiştir. Bunlara ek davranışsal
iktisadın çalışma alanları ve toplumsal yaşama yapmış olduğu katkılar üzerinde
durulmuştur. İkinci bölümde tüketim, tüketici davranış eğilimi, tüketici davranışını
açıklayan modeller, tüketici satın alma süreci ve bu süreci etkileyen faktörlere
değinilmiş ve davranışsal iktisat çerçevesinde yorumlamalar yapılmıştır. Bunlara ek
çevre dostu tüketim, tüketici kavramlarından ve davranış eğilimlerinden
bahsedilmiştir. Üçüncü bölümde çevre dostu tüketim anlayışına yönelik yapılan anket
uygulaması için zemin hazırlanmıştır. Çalışmanın son bölümünü oluşturan anket
çalışması ise Beşiktaş ilçesini kapsayan 23 mahallede gerçekleştirilmiştir. Anket
birbiri ile doğrudan ilişkili sorulardan oluşmaktadır. Bu sorular çevresel farkındalık,
duyarlılık ve çevre dostu satın alma konusundaki tüketici görüşlerinin saptanması
amacıyla yapılmış ve elde edilen bulgular çevreyi korumaya yönelik daha iyi
kararların alınması adına davranışsal iktisat çerçevesinde yorumlanmıştır.