DSpace Repository

International competitiveness of home appliance sector of Turkey

Show simple item record

dc.contributor.author Sezimoğlu, Zeki Can
dc.date.accessioned 2021-12-23T06:56:24Z
dc.date.available 2021-12-23T06:56:24Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12187
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 en_US
dc.description.abstract The main purpose of this study is to determine international competitiveness of Home Appliances Sector of Turkey. In the study, the main sub-products are analyzed, the concept of competition are defined and the main competition concepts in the literature are insetigated. After the countries with the hugest export value are listed and a comparative analysis is conducted in a descriptive manner. In the study, Balassa’s revealed comparative advantage index method is used to measure competitiveness. The data span used is from first quarter of 2006 to third quarter of 2018. So the revealed comparative index for Turkey is calculated by using this data. For the term studied, it is found that Turkey has revealed comparative advantage. Then, the revealed comparative advantage index is calculated for other countries that are in the scope of the study. As result, it is detected that Turkey has strong comparative advatage over other countries in home applaince sector. At the end of the study, the link between real effective exchange rate and relevaled comparative advantage index is investigated by using the econometric tools like cointegration analysis and error correction model in this study. As a result, there exists a statistically moderate emprical link between two series of interest in the long-run. en_US
dc.description.abstract Bu çalışmanın ana amacı Türkiye'nin beyaz eşya sektörünün uluslararası arenada rekabet gücünü belirlemektir. Çalışmada sektörü oluşturan ürün gruplarına yer verilmiş, rekabet kavramı tanımlanmış ve literatürde popüler rekabet ölçüm metotlarına yer verilmiştir. Ardından en yüksek beyaz eşya ihracat miktarına sahip ülkeler belirlenmiş ve alt ürünlere göre ihracat performansları kıyaslanmıştır. Çalışmada rekabet ölçme metodu olarak Balassa tarafından geliştirilen açıklamalı karşılaştırmalı üstünlük endeksi kullanılmıştır. Çalışmadaki veriler 2016 yılının ilk çeyreğinden 2018 yılının üçüncü çeyreğine kadardır. Türkiye'nin açıklamalı karşılaştırmalı üstünlüğü hesaplanırken bahsedilen dönem kullanılmıştır. Dönem boyunca Türkiye'nin beyaz eşya sektöründe karşılaştırmalı üstünlüğü olduğu ortaya çıkmıştır. Daha sonra 2006 yılından 2017 yılına yıllık olarak açıklamalı karşılaştırmalı üstünlük endeksi çalışmaya konu olan tüm ülkeler için hesaplanmış ve Türkiye en yüksek rekabet gücüne sahip ülke çıkmıştır. Ardından reel efektif döviz kuru ile rekabet gücü arasında bir bağlantı olup olmadığı araştırılmış ve bunun için ekonometrik bir analiz yapılmıştır. Söz konusu çeyreklik iki zaman seri arasında uzun dönem denge ilişkisini bulmak için koentegrasyon analizi ve kısa dönemli ilişkileri de incelmek için hata düzeltme modeli kurulmuştur. Bahsi geçen iki serinin uzun dönem denge ilişkisi içerisinde olduğu da ortaya çıkmıştır. tr
dc.language.iso en en_US
dc.subject Revealed comparative advantage en_US
dc.subject Home appliances sector en_US
dc.subject International trade en_US
dc.subject Açıklamalı karşılaştırmalı üstünlük en_US
dc.subject Beyaz eşya sektörü en_US
dc.subject Uluslararası ticaret en_US
dc.title International competitiveness of home appliance sector of Turkey en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account