The main purpose of this study is to determine international competitiveness of Home
Appliances Sector of Turkey. In the study, the main sub-products are analyzed, the
concept of competition are defined and the main competition concepts in the literature
are insetigated. After the countries with the hugest export value are listed and a
comparative analysis is conducted in a descriptive manner.
In the study, Balassa’s revealed comparative advantage index method is used to
measure competitiveness. The data span used is from first quarter of 2006 to third
quarter of 2018. So the revealed comparative index for Turkey is calculated by using
this data. For the term studied, it is found that Turkey has revealed comparative
advantage. Then, the revealed comparative advantage index is calculated for other
countries that are in the scope of the study. As result, it is detected that Turkey has
strong comparative advatage over other countries in home applaince sector.
At the end of the study, the link between real effective exchange rate and relevaled
comparative advantage index is investigated by using the econometric tools like
cointegration analysis and error correction model in this study. As a result, there exists
a statistically moderate emprical link between two series of interest in the long-run.
Bu çalışmanın ana amacı Türkiye'nin beyaz eşya sektörünün uluslararası arenada
rekabet gücünü belirlemektir. Çalışmada sektörü oluşturan ürün gruplarına yer
verilmiş, rekabet kavramı tanımlanmış ve literatürde popüler rekabet ölçüm
metotlarına yer verilmiştir. Ardından en yüksek beyaz eşya ihracat miktarına sahip
ülkeler belirlenmiş ve alt ürünlere göre ihracat performansları kıyaslanmıştır.
Çalışmada rekabet ölçme metodu olarak Balassa tarafından geliştirilen açıklamalı
karşılaştırmalı üstünlük endeksi kullanılmıştır. Çalışmadaki veriler 2016 yılının ilk
çeyreğinden 2018 yılının üçüncü çeyreğine kadardır. Türkiye'nin açıklamalı
karşılaştırmalı üstünlüğü hesaplanırken bahsedilen dönem kullanılmıştır. Dönem
boyunca Türkiye'nin beyaz eşya sektöründe karşılaştırmalı üstünlüğü olduğu ortaya
çıkmıştır. Daha sonra 2006 yılından 2017 yılına yıllık olarak açıklamalı karşılaştırmalı
üstünlük endeksi çalışmaya konu olan tüm ülkeler için hesaplanmış ve Türkiye en
yüksek rekabet gücüne sahip ülke çıkmıştır.
Ardından reel efektif döviz kuru ile rekabet gücü arasında bir bağlantı olup olmadığı
araştırılmış ve bunun için ekonometrik bir analiz yapılmıştır. Söz konusu çeyreklik iki
zaman seri arasında uzun dönem denge ilişkisini bulmak için koentegrasyon analizi
ve kısa dönemli ilişkileri de incelmek için hata düzeltme modeli kurulmuştur. Bahsi
geçen iki serinin uzun dönem denge ilişkisi içerisinde olduğu da ortaya çıkmıştır.