The importance of the digital economy is increasing over the last decades. The digital
economy is among the core elements of competitiveness of countries. The EU has also
recognized the importance of the establishment of its own Digital Single Market. In
line with the recent developments, the EU is transforming itself into a digital-based
economy. The main objective of the study is to examine the transformation of the
digital economy in the EU and the world. Thus, the study presents the development of
the EU’s Digital Single Market and discusses its significance and contributions to the
European economy. In this context, the study aims to assess the performance of the
EU’s Digital Single Market by taking into account the main indicators of the digital
economy. The study also takes into consideration the benefits of the EU’s Digital
Single Market and barriers against its completion. E-commerce and taxation of ecommerce
which are crucial dimensions of the EU’s Digital Single Market are also
examined. In order to further develop its Digital Single Market, EU has to focus on the
digital infrastructure investments and attempts related to the harmonization of the EU’s
laws which abolish the barriers against well-performing Digital Single Market. It is
expected that the Digital Single Market will offer many opportunities for the EU
countries.
Son yıllarda dijital ekonominin önemi giderek artmaktadır. AB’de Dijital Tek
Pazarı’nı oluşturması gerektiği gerçeğini kabul etmiştir. Dijital ekonomi ülkelerin
rekabet edebilirliği için önemli belirleyiciler arasında yer almaktadır. Son gelişmelere
paralel olarak AB, kendisini dijital tabanlı bir ekonomiye dönüştürmektedir.
Çalışmanın temel amacı, AB’de ve dünyada hızla gerçekleşen dijital dönüşümün
incelenmesidir. Çalışma AB Dijital Tek Pazarı’nın gelişim sürecini ele alarak Avrupa
ekonomisi için önemi ve katkılarını tartışmaktadır. Bu bağlamda dijital ekonominin
temel göstergeleri dikkate alınarak AB Dijital Tek Pazarı’nın performansı
karşılaştırmalı olarak ölçülmeye çalışılmıştır. Çalışmada ayrıca AB Dijital Tek
Pazarı’nın faydaları ve oluşturulması önündeki mevcut engeller ele alınmıştır. AB
Dijital Tek Pazarı’nın iki önemli unsuru olan e-ticaret ve e-ticaretin vergilendirilmesi
incelenmiştir. Çalışmada AB tarafından hedeflere ulaşıldığının ancak mevcut
engellerin ortadan kaldırılmasına yönelik dijital altyapı yatırımlarına ve AB genelinde
yasaların uyumlaştırılmasına daha fazla ağırlık verilmesi gerektiği sonucuna
varılmıştır. AB Dijital Tek Pazar’ının ayrıca üye ülkeler için birçok fırsat sunması
beklenmektedir.