Özet:
Eğitim, insanın öğrenme, öğretme, merak etme gibi istek ve ihtiyaçlarından meydana gelerek bireysel ve toplumsal alanda önemli bir yere sahip olmuştur. Hayat boyu bilgiyi ve gerçeği arama çabası olan felsefenin eğitimle tartışmasız olan ilişkisi, eğitime doğası, amacı, imkanı ve süreci hakkında yol göstererek, felsefi akımlarla da disiplin ve düşünce yöntemi sağlar. Bu çalışmada, eğitim ve felsefe ilişkisinden yola çıkarak eğitim felsefesinin eğitime yön veren felsefi akımlarını ve eğitim modellerini inceledik. Bu akımlardan bağımsız olamayacağını düşündüğümüz liberal eğitim anlayışını ele aldık. İlk önce siyasi bir terim olarak ortaya çıkan liberalizmin tarihsel süreç içerisindeki gelişimi, ilkeleri ve türlerini ortaya koyarak, eğitim alanında da büyük bir etkiye sahip olduğunu göstermeye çalıştık. Liberal eğitimin ne olduğunu ve amacını daha iyi anlatabilmek adına, liberal eğitimi farklı düşünürlerin bakış açılarından değerlendirdik. Bu düşünürler; faydacı, pratik ve ferdiyetçi eğitim anlayışı ile John Locke, demokratik okul anlayışı ile John Dewey, özgür ve kişisel eğitim anlayışı ile Murray Newton Rothbard, insanlığın yeşertilmesi düşüncesi ile Marta Craven Nussbaum ve son olarak iyi ve faziletli insan yetiştirmek anlayışı ile Alparslan Açıkgenç'tir. Bu düşünürlerin fikirleri doğrultusunda liberal eğitimin mutlak bir tanımının yapılmasının zor olduğunu göstererek felsefi akımlar ile bağlantısını kurmaya çalıştık. Son olarak liberal eğitimden ne anladığımızı ve düşüncelerimizi değerlendirdik.