One of the significant factors that humanity has developed; democracy is in need of education to exist as a value in people that form the society. All developed and developing societies have high expectations from education. In societies that intend to introduce democratic values and respect in different cultures as a value to its people, education needs to study systematically to achieve this aim. Therefore, educators must know about the target population’s perceptions, ideas, and attitudes concerning the subject matter. This quantitative study aimed to determine individuals’ perceptions of multicultural education and democracy and analyze them in the context of diverse variables. The target population was undergraduate students. Data were collected through “the multicultural education and democracy perception scale” from 424 undergraduate students of different class levels studying at two state universities in the Central Anatolian and Marmara Regions. The data were analyzed in terms of gender, marital status, age, school, class level, ethnicity, and having a friend of different ethnic origin. The findings of the study showed that undergraduate students had positive perceptions of multicultural education and democracy. While females had a more positive perception than males, gender did not make a difference in perception. While married participants had a more positive perception, single participants had a more negative one. Participants over the age of 24 had a more positive perception; those under the age of 24 indicated a more negative perception. In the university of Marmara region while students had a more positive perception, in the one in Central Anatolia students had a more negative perception. As the class level increased, positive perception increased. Turkish and Cherkes students had a higher negative perception level. Kurdish and Zaza students had a positive perception. Having a friend of different ethnic origin did not make a difference in multicultural education and democracy perception.
İnsanlığın ürettiği kültürel ögelerden olan demokrasi, kültürlere saygı da toplumu oluşturan bireylerde bir değer olarak var olabilmek için, varlığını eğitime muhtaçtır. Bu anlamda gelişmiş ve gelişmekte olan toplumların eğitimden beklentisi yüksektir. Demokrasinin getirdiği değerleri, farklı kültürlere saygıyı toplumu oluşturan bireylere bir değer olarak kazandırmayı hedef edinen toplumlarda, eğitimin bu hedefi yerine getirebilmesi için planlı bir şekilde çalışması gerekmektedir. Bu planlama için hedef kitlenin konuya ilişkin algıları, görüşleri, tutumları bilinmelidir. Bu nicel araştırmada amaç çokkültürlü eğitim ve demokrasi eğitimine katkı sağlayabilmek için bireylerin bu konudaki algılarını tespit etmek ve çeşitli değişkenler bağlamında incelemektir. Hedef kitle olarak lisans öğrencileri seçilmiştir. İç Anadolu ve Marmara bölgelerinden iki devlet üniversitesinin farklı sınıf düzeylerinde öğrenim gören 424 lisans öğrencisinden “çokkültürlü eğitim ve demokrasi algısı ölçeği”yle veriler toplanmıştır. Toplanan veriler; cinsiyet, medeni durum, yaş, öğrenim görülen okul, öğrenim görülen sınıf düzeyi, etnik köken ve farklı etnik kökenden arkadaşı olup olmama değişkenleri bakımından analiz edilmiştir. Araştırmanın bulgularına göre lisans öğrencilerinin çokkültürlü eğitim ve demokraside olumlu algıları bulunmaktadır. Kadınlar erkeklerden daha olumlu algıya sahipken genel olarak cinsiyet algıda farklılık yaratmamaktadır. Evlilerin algısı daha olumluyken bekarlar daha olumsuz algıya sahiptir. 24 yaş üstü bireyler daha olumlu algıya sahipken 24 yaş altı bireyler daha olumsuz algı göstermektedir. Marmara bölgesinde bulunan üniversitenin öğrencileri daha olumlu algıya sahipken, İç Anadolu'daki üniversitenin öğrencileri daha olumsuz algıya sahiptir. Öğrencilerin sınıf düzeyi yükseldikçe olumlu algı artmaktadır. Etnik kökeni Türk ve Çerkez olanların olumsuz algısı daha yüksektir. Etnik kökeni Kürt ve Zaza olanlar ise olumlu algıya sahiptir. Bireylerin farklı etnik kökenden arkadaşı olup olmaması çokkültürlü eğitim ve demokrasi algısında farklılık yaratmamaktadır.