Abstract:
Günlük hayata büyük ölçüde etki eden teknolojik gelişmeler, bilişim teknolojilerini de geliştirmekte ve değiştirmektedir. Bu gelişim ve değişim, bilgiye erişim yöntemini ve bilgiye erişim hızını değiştirmekle birlikte öğretim sürecini de etkilemektedir. Bu çalışmada, elektronik ders kitabı kullanımının, öğrenmeye olan etkisi araştırılmış ve ayrıca öğrencilerin elektronik ders kitabına ve derse yönelik zorluk algısı incelenmiştir. Bu amaçla, deney ve kontrol grubundan oluşan ön-son testli yarı deneysel bir araştırma tasarlanmıştır. Araştırma verileri, araştırmacı tarafından geliştirilen Kuder- Richardson 20 değeri 0,88 olan akademik başarı testi, Cronbach Alfa katsayısı 0,883 olan ders kitabı algı ölçeği, derse yönelik zorluk algısı görüş formu ve Pintrich tarafından öğrencilerin matematik motivasyonlarını belirlemek üzere geliştirilmiş Cronbach Alfa katsayısı 0,828 olan ve Dr. Sümer Aktan tarafından Türkçe uyarlaması yapılmış matematik motivasyon ölçeği ile toplanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, etkileşimli tahtanın aktif olarak kullanıldığı öğrenme ortamlarında basılı ders kitabı ve tablet bilgisayar aracılığıyla erişilebilen elektronik ders kitabı kullanımının sağladığı birebir öğrenme ortamında 5. sınıf öğrencilerinin matematik dersi akademik başarı testi sonuçlarında birbirine yakın ortalamalar elde edilmiş ve istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmamıştır. Diğer taraftan uygulanan kalıcılık testi sonuçlarına yönelik bulgular, basılı kitap kullanan öğrencilerle elektronik ders kitabı kullanan öğrencilerin ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark olduğunu göstermiştir. İlaveten, elde edilen bulgular kullanılan ders kitabı türünün öğrencilerin öğrenme sürecine ve öğrenme ortamının organizasyonuna katkısı ile ilgili algılarını da etkilediğini göstermektedir.