Abstract:
Okul binaları, çocukların; toplumun birer üretken bireyi olmak, temel becerileri kazanmak ve yurttaşlık bilgisi edinmek için bir araya geldikleri özel yerlerdir. Yüksek performanslı okullar olarak da adlandırılan yeşil okulların, öğrenciler ve öğretmenler için faydalı olduğuna inanılmaktadır. Bu okullar, enerji verimliliği ve doğal kaynaklar için de etkilidir. Çünkü yeşil okullarda yenilenebilir enerji ve yeşil materyaller kullanılmaktadır. Ayrıca geleneksel okullarla karşılaştırıldığında yeşil okullar, işletim maliyetini de azaltmaktadır. Bu araştırmanın amacı; yeşil okul kavramını ve ona ait kriterleri belirleyen sertifikasyon sistemlerini irdelemektir. Bir yönüyle tarama yöntemine dayalı olan araştırma kapsamında yeşil okul standartları tanıtılmıştır. Ayrıca yeşil okul enerji verimliliği ve sertifikalandırma sistemleri ile ilgili çalışmalar ele alınmıştır. Ayrıca bu sertifika sistemlerinin önde gelenlerinden biri olan LEED-2009 sertifika sistemine dayalı olarak Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı olan on üç okulun mevcut durumu değerlendirilmiştir. Çalışma, dört bölümden oluşmaktadır. İlk bölümde, eğitim ve mekan ilişkisi üzerinde durulmuştur. Bunun yanı sıra yeşil okul kavramı ve yeşil okulların çevre üzerindeki etkilerine değinilmiş, dünyada uygulanan yeşil bina sertifika sistemlerinden LEED, CHPS, BREEAM, GREENSTAR, CASBEE ve SBTool ele alınmıştır. Ayrıca bu bölümde okullar için sertifika sistemleri ile ilgili genel bir değerlendirme yapılmıştır. İkinci bölümde ise yeşil okullarla ilgili yapılan çalışmalara yer verilmiştir. Çalışmanın üçüncü bölümünde ise İstanbul ilinin Güngören, Kadıköy, Kartal ve Maltepe ilçelerinde bulunan ve bina yaşı on yıldan daha yeni olan on üç örnek okul ele alınarak LEED-2009 kontrol listesine göre değerlendirmeleri yapılmıştır. Değerlendirme sonuçları, bir okul hariç diğerlerinin belgelenmiş sertifika almaya hak kazanabilir durumda olduğunu göstermiştir. Sonuç kısmında ise okulların durumundan ve onların nasıl iyileştirilebileceğine dair önerilerden bahsedilmiştir.