Abstract:
Araştırmanın amacı Türkiye, Norveç ve Danimarka'nın ilköğretim İngilizce öğretim programı ile bu ülkelerin İngilizce öğretmeni yetiştirme programlarını hedef, içerik, eğitim ve sınama durumları yönünden benzerlik ve farklılıklarını belirlemektir. Öğretmen yetiştirme programları için programlara giriş koşulları ayrıca incelenmiştir. Karşılaştırmalı eğitim araştırması olan bu çalışmada, yatay yöntem tercih edilmiştir ve doküman incelemesi yoluyla elde edilen verilerin büyük çoğunluğunu resmi kaynaklardan edinilen belgelerden oluşmuştur. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre Türkiye'de uygulanmakta olan İngilizce öğretim programının, Norveç ve Danimarka ile kıyaslandığında en ayrıntılı, en fazla kazanımı içeren ve en merkeziyetçi şekilde yapılandırılmış öğretim programı olduğu görülmektedir. Türkiye'deki program, üç programla kıyaslandığında hedef dilin kültürüne en az yer veren programdır ve beceri öğretimi konusunda da farklılaşma söz konusudur. Ayrıca, Türkiye'deki program tema odaklı yaklaşıma göre hazırlanmıştır ve öğretmenler içeriği belirleme konusunda esnek davranamamaktadır. Ancak Norveç ve Danimarka'da öğretmenler içeriği belirleme hakkına sahiptir. Dolayısıyla bu iki ülkede öğretmen özerkliğinin daha fazla olduğu yorumu çıkarılabilmektedir. Buna ek olarak, her üç ülkedeki program da sarmal, öğrenci merkezli ve biçimlendirici değerlendirmeyi ön plana çıkarmaktadır. Norveç ve Danimarka'da öğrencilerin İngilizce dersinden zorunlu ulusal bir sınava girmeleri gerekmektedir. İngilizce öğretmenliği programlarına girişte, Norveç ve Danimarka'da Türkiye'nin aksine merkezi sınav uygulanmazken, öğrenci seçiminde mülakat uygulayan tek ülke Danimarka'dır. Norveç'te ise öğrencinin adli sicil durumunun takibi yapılmaktadır. Dolayısıyla, her iki ülke öğretmen adaylarının kişilik-karakter özelliklerini dikkate almaktadır. Türkiye'de program (lisans) 240, Norveç'te (yüksek lisans) 300 ve Danimarka'da ise (lisans) 240 AKTS'den oluşmaktadır. Ayrıca Türkiye'deki programlar 1 alanda uzman öğretmen yetiştirirken, Norveç ve Danimarka'da 3 alana kadar öğretim yapma imkanı tanıyan yarı uzman öğretmen yetiştirilmektedir. Danimarka'da 2, Norveç'te ise 3 ayrı yaş grubu için uzmanlaşma imkanı da bulunmaktadır. Norveç'te tez yazımı, Danimarka'da proje yazımı gerekliyken, Türkiye'de bilimsel araştırma becerisine yönelik ürün sunma zorunluluğu bulunmamaktadır. Ayrıca, her iki ülkede de öğretmenlik uygulaması daha erken yıllarda başlayarak, daha uzun sürmektedir.