Özet:
Araştırmanın amacı çeşitli lise türlerinde öğrenim gören ergenlerin çevrim içi oyun bağımlılığı düzeylerinin ailesinden, arkadaşlarından ve öğretmenlerinden gördükleri sosyal destek ve temel psikolojik ihtiyaçları ile ilişkisinin incelenmesidir. Araştırmanın evrenini İstanbul İli Bağcılar ilçesinde okuyan lise öğrencileri oluşturmaktadır. Anadolu lisesi, Meslek lisesi ve İmam Hatip liselerinden 262 kız ve 271 erkek olmak üzere toplam 533 öğrenci, tabakalı örnekleme yöntemiyle seçilerek, araştırmanın örneklemini oluşturmuştur. Çalışmada öğrencilerin oyun bağımlılığı düzeylerini ölçmek için Ergenler İçin Oyun Bağımlılığı Ölçeği , algıladıkları sosyal desteği ölçmek için Algılanan Sosyal Destek Ölçeği, temel psikolojik ihtiyaçlarını ölçmek için Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği Lise Formu ve araştırmacı tarafından geliştirilen Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde Bağımsız Gruplar İçin t-Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi ve Pearson Momentler Çarpım Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır.
Araştırmadan elde edilen bulgulara göre erkeklerin çevrim içi oyun bağımlılığı kız öğrencilere göre ve çoğunlukla çevrim içi oyunları tercih edenlerin çevrim içi oyun bağımlılık düzeyleri, çevrimdışı oyunları tercih edenlere göre anlamlı düzeyde yüksektir. Meslek lisesi öğrencilerin çevrim içi oyun bağımlılığı puanları Anadolu lisesi ve İmam Hatip liselerindeki öğrencilerden anlamlı düzeyde yüksektir. Anadolu ve İmam Hatip lisesi arasında ise anlamlı bir fark bulunamamıştır. Çevrim içi oyun bağımlılığı ile algılanan sosyal destek ve temel psikolojik ihtiyaçlar arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki olduğu gözlenmiştir. Çevrim içi oyun bağımlılığı düzeyleri ile aile, arkadaşlar ve öğretmenlerden algılanan sosyal desteğin arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Temel psikolojik ihtiyaçlardan yeterlik ihtiyacının çevrim içi oyun bağımlılığı ile anlamlı bir ilişkisi bulunmamaktadır. Bulgular alanyazındaki bilgiler doğrultusunda tartışılmış ve çeşitli önerilerde bulunulmuştur