Özet:
Matematik, bireylerin düşünme sistemlerinin gelişmesinde, hayatlarında
karşılaştıkları problemleri doğru algılayarak çözmelerinde büyük bir öneme sahiptir.
Önemine binaen matematiğin iyi bir şekilde anlaşılması noktası üzerinde hususiyetle
durulan bir konudur. Öğrencilerin matematik başarısını etkileyen birçok faktör
bulunmaktadır. Algı, her bireye özel bir anlamlandırma süreci olduğundan, bireylerin
matematik başarısını etkileyen önemli içsel faktörlerdendir. Bu bağlamda
araştırmacıların algıları ve bu algıları etkileyen değişkenleri anlaması matematik
başarısı açısından da önem teşkil etmektedir.
Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin ders olarak matematik kavramına ait
algılarını, bu algıların cinsiyet, okudukları okul türü, haftalık matematik ders saati, ek
matematik kursu alma durumu ve en çok sevdikleri 3 ders değişkenlerine göre
değişimi belirlemek ve matematiğe yönelik oluşturdukları algılarının altında yatan
nedenleri ortaya çıkarmaktır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim
kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 Eğitim Öğretim Yılı
İstanbul ili Üsküdar ilçesinde bulunan üç devlet okulundan 295, iki özel okuldan 262
olmak üzere toplam 557 ortaokul öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada veri
toplama aracı olarak demografik bilgi ölçeği, kelime ilişkilendirme testi ve odak grup
görüşme soru formu kullanılmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilerek
kategori, tema, kodları belirlenmiş ve kodların frekans ve yüzde tabloları
oluşturulmuştur.
Araştırmada “Ders, konu, olumsuz düşünce, olumlu düşünce, hayat, duygular,
öğretmen, fayda, zeka, tanım, önemli kişi, meslek, aile ve bilim” olmak üzere 14
kategori ortaya çıkmış ve öğrencilerin matematiğe yönelik algılarının çeşitlilik
gösterdiği bulgusuna ulaşılmıştır. Kız öğrenciler matematiği daha çok “ders ve
olumsuz düşünce” kategorileri ile erkek öğrenciler ise “konu ve hayat” kategorileri
ile ilişkilendirmiştir. Devlet okulu öğrencileri matematiği daha fazla “konu ve olumlu
düşünce” kategorileri ile özel okul öğrencileri ise daha fazla “ders ve olumsuz
düşünce” kategorileri ile ilişkilendirmiştir. Haftada 5 ders saati matematik gören
öğrenciler daha fazla “konu ve olumsuz düşünce” kategorileri ile haftada 7 ders saati
matematik gören öğrenciler ise matematiği daha fazla “hayat ve olumlu düşünce”
kategorileri ile ilişkilendirmiştir. Ek matematik kursu alan öğrenciler “öğretmen ve
olumlu düşünce” kategorileri ile ilişkilendirmeyi daha fazla yaparken; ek matematik
kursu almayan öğrenciler “konu” kategorisi ile ilişkilendirmeyi daha fazla yapmıştır.
En çok sevdiği ders matematik olan öğrenciler matematik ilişkilendirmelerini daha
fazla yapmıştır. Ayrıca matematiğe yönelik algıların bireysel özellikler, öğretmen,
fayda, konu, aile ve ders gibi faktörlerden dolayı da farklılaştığı da belirtilmiştir.