Abstract:
Bu araştırma öğretmen görüşlerine göre okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin okul öncesi alanına dair yeterliliklerine ilişkin görüşlerini incelemeyi hedeflemektedir. Çalışma, tarama modelinde, betimsel bir çalışmadır. Bu çalışmanın genel evrenini Türkiye’deki tüm okul öncesi eğitim kurumlarında görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemini İstanbul’da bulunan özel anaokulları, devlet bağımsız anaokulları ve ilköğretim okulları bünyesinde bulunan okul öncesi eğitim 4-6 yaş grubunda görev yapan ve tesadüfi örnekleme yöntemi ile belirlenen 450 okul öncesi öğretmeni oluşturmaktadır. Veriler araştırmacı tarafından geliştirilen, “Okul Öncesi Eğitim Kurumları Yöneticilerinin Alana İlişkin Yönetsel Yeterliliklerini Belirleme Ölçeği” ile toplanmıştır. Araştırmada veriler SPSS 21 paket programıyla analiz edilmiştir. Verilerin analizi için non-parametric testlerden Kruskal Wallis ve Mann Whitney U testleri uygulanmıştır. Araştırma sonuçları; özel anaokullarında görev yapan öğretmenlerin, yöneticilerinin alan yeterliliğinin yüksek olduğunu ve devlet ilköğretim okullarında görev yapan öğretmenler de, yöneticilerinin alan yeterliliğinin düşük olduğunu ortaya koymaktadır. Devlet bağımsız anaokullarında görev yapanlar yöneticilerini yeterli bulmakla birlikte ölçek aritmetik ortalama puanları özel anaokullarından düşüktür. Öğretmenlerin yaş değişkeni ve eğitim durumu ile yöneticilerini alanda yeterli bulma düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmuştur. Buna göre; 20-25 yaş aralığındaki öğretmenler ve ön lisans mezunu öğretmenler yöneticilerinin alan yeterliliğinin daha yüksek olduğunu düşünmektedir. Öğretmenlerin mesleki kıdemi ve mevcut okul kıdem yılı ile yöneticilerini yeterli bulma düzeyleri arasında anlamlı bir fark bulunmamıştır. Yöneticilerin mezun oldukları alan ve mesleki kıdem yılı ile alan yeterlilikleri arasında anlamlı bir fark görülmüştür. Yöneticilerin eğitim durumu ile alan yeterlilikleri arasında anlamlı bir fark görülmemiştir. Okul öncesi eğitim kurumlarında görevlendirilecek yöneticilerin okul öncesi öğretmenliği ya da çocuk gelişimi alanlarından mezun olması gerektiği ve öğretmenlerin eğitim düzeyinin minimum lisans olması gerektiği değerlendirilmektedir.