Özet:
Bu araştırmanın iki amacı bulunmaktadır. Birinci amacı ergenlerin benlik saygıları ile
beden imajlarında, sosyal medya kullanımları ve çeşitli demografik özelliklere bağlı
olarak anlamlı farklılaşmanın olup olmadığının incelenmesidir. İkinci amacı ise
ergenlerin benlik saygısı ile beden imajı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Araştırma
evrenini İstanbul ili Üsküdar ilçesinde öğrenim gören lise öğrencileri oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemi küme örnekleme yöntemi ile seçilen yaşları 14 ile 18 arasında
değişen ve farklı lise türlerinde okuyan 244’ü (%58.4) kız, 174’ü (%41.6) erkek,
toplam 418 lise öğrencisidir. Katılımcıların yaş ortalamaları 16.11’dir. Verilerin
toplanmasında, öğrencilerin demografik özellikleri ve sosyal medya kullanımlarına
dair bilgi toplamak için araştırmacı tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu, benlik
saygılarını ölçmek için Rosenberg Benlik Saygısı Ölçeği ve beden imajlarını ölçmek
için Bedeni Beğenme Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde, Bağımsız
Örneklemler İçin t Testi, Tek Yönlü Varyans Analizi (ANOVA) tekniği, Pearson
Momentler Çarpımı Korelasyon Katsayısı kullanılmıştır. Bulgulara göre ergenlerin
benlik saygısı düzeyleri, cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve sosyal medyayı takip
ettikleri yıl süresi açısından anlamlı bir farklılık göstermezken; günlük sosyal medyayı
kullanım sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Yine ergenlerin beden
imajları, cinsiyet, sınıf düzeyi, okul türü ve sosyal medyayı takip ettikleri yıl süresi
açısından anlamlı bir farklılık göstermezken; günlük sosyal medyayı kullanım
sürelerine göre anlamlı bir farklılık göstermektedir. Günlük sosyal medya kullanma
süresi daha uzun olan ergenlerin benlik saygısı düzeylerinin daha düşük ve beden
imajlarının daha olumsuz olduğu görülmüştür. Ayrıca ergenlerin benlik saygıları ile
beden imajları arasında pozitif yönde anlamlı ilişki saptanmıştır. Çalışmanın bulguları,
ilgili alanyazın bağlamında tartışılmış ve önerilerde bulunulmuştur.