Abstract:
Bu araştırmada devlet ve vakıf üniversitelerinin yabancı diller yüksekokullarında çalışan öğretim görevlilerinin mesleki gelişime yönelik tutumlarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Bu doğrultuda, ilgili kurumlardan katılımcıların mesleki gelişime yönelik tutumlarının nasıl olduğu ortaya konmakla birlikte, mesleki gelişimin alt boyutları olan, mesleki gelişimden zevk alma, mesleki gelişimi önemseme ve mesleki gelişime dirence yönelik tutumları ile katılımcılara ait demografik özelliklere göre farklılıklar incelenmiştir. Araştırma verileri kolay örnekleme yöntemi kullanılarak, 2018-2019 Akademik Güz Yarıyılında İstanbul’da bulunan bir devlet üniversitesi olan Yıldız Teknik Üniversitesi ve bir vakıf üniversitesi olan Altınbaş Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokullarında çalışan 165 öğretim görevlisinden Çetin (2018)’in geliştirdiği Mesleki Gelişime Yönelik Tutum Ölçeği (MGYTÖ) ile toplanmış olup, analizlerde yüzde, frekans, standart sapma, ortalama, Bağımsız Örneklem T-testi, Tek Yönlü ANOVA testi ve Pearson Korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Bulgular, katılımcıların mesleki gelişime yönelik tutumlarının olumlu olduğunu, ölçeğin alt boyutlarının her iki kurumda aynı sıralama ile “mesleki gelişimi önemseme”, “mesleki gelişimden zevk alma” ve “mesleki gelişime direnç” olduğu, ancak vakıf üniversitesinde çalışan öğretim görevlilerinin devlet üniversitesindeki meslektaşlarına kıyasla mesleki gelişimi daha çok önemsediği ve mesleki gelişimden daha fazla zevk aldığını göstermiştir. Yüksekokulların kendi içinde yapılan karşılaştırmada, tutumlar ile cinsiyet, yaş, mezuniyet alanı, eğitim durumu, çalışma süresi değişkenleri arasında farklılıklar bulunmuştur. Yüksekokullar arasında yapılan karşılaştırmada ise tutumlara ait farklılıklar cinsiyet, yaş, mezuniyet alanı, lisansüstü eğitim durumu değişkenleri arasında bulunmuş, mesleki deneyim, görev ve tabiiyet değişkenlerinde bulunamamıştır. Devlet üniversitesi ile kıyaslandığında, vakıf üniversitesindeki erkek öğretim görevlilerinin mesleki gelişimi daha çok önemsediği, 30 yaş ve altındakilerin mesleki gelişime daha çok direnç gösterdiği ancak 41 yaş ve üzerindekilerin mesleki gelişimi daha fazla önemsediği ve mesleki gelişimden zevk aldığı görülmüştür.