YTÜ DSpace Kurumsal Arşivi

Bağlamdan anlam çıkarma yöntemiyle kelime öğretiminin kelime dağarcığını geliştirmeye etkisi

Basit öğe kaydını göster

dc.contributor.author Yazıcı, Nevra
dc.date.accessioned 2022-01-13T13:00:52Z
dc.date.available 2022-01-13T13:00:52Z
dc.date.issued 2019
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12380
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2019 en_US
dc.description.abstract Bu çalışmanın amacı, İngilizce bir metinde bağlamdan çıkarım yapma yöntemi ile kelime öğrenmenin 7. Sınıf öğrencilerinin kelime dağarcığını geliştirmesine etkisi olup olmadığını ve öğrencilerin bu yöntem hakkındaki düşüncelerini araştırmaktır. Diğer bir deyişle, öğrencilerin kelimeyi öğrenirken geleneksel yöntemle kelimenin direk Türkçe karşılığını yazarak ezberleme çabasına alternatif olarak, kelimeyi bir okuma parçası içinde bu metinin bağlamından anlam çıkararak kelimenin anlamını öğrenme yöntemini kullanmanın, kelime öğretimine etkisini araştırmaktır. Çalışmada karma araştırma modeli benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019 eğitim öğretim yılı bir devlet okulu 7. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma 15 kişilik deney ve 12 kişilik kontrol grubuna uygulanmıştır. Deney grubuna belirlenen 50 kelime bir bağlam içinde öğretilirken kontrol grubuna geleneksel yöntem yani kelimenin Türkçe karşılığıyla listeleme yöntemi ile öğretilmiştir. Belirlenen kelimelerden oluşan ön test, son test ve kalıcılık testi ile veriler toplanmış ve SPSS for 22.0 programı ile analiz edilmiştir. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli verilerin karşılaştırılmasında Man Whitney-U testi kullanılmıştır. Tekrarlı ölçümler arasındaki farklılaşma durumu Friedman ve Wilcoxon testi ile analiz edilmiştir. Elde edilen sonuçlara göre iki grup arasında belirgin bir fark bulunamamış ancak deney grubunun kelime öğrenme sürecindeki ani artış, kontrol grubunun öğrenme hızına göre süreci hızlandırdığını göstermiştir. Öğrencilerin yöntem hakkındaki düşüncelerini öğrenmek amacıyla uygulama öğretiminden önce ve sonra uygulanan açık uçlu anket sonuçlarına göre öğrenciler metin içindeki bilinmeyen kelimenin anlamını öğrenmek için çoğunlukla sözlük sonra kelime defteri kullanmakta ve gerektirdiğinde öğretmenine danışmaktadır. Yöntemi zor bulup sözlükten kelimenin anlamına öğrenmenin çok daha pratik olduğunu dile getirmelerine rağmen; yöntemin öğretici ve kalıcı olduğunu ayrıca kolay hatırlatmaya olumlu katkı sağladığını belirtmişlerdir. en_US
dc.language.iso tr en_US
dc.subject İngilizce kelime öğretimi en_US
dc.subject Bağlam içinde kelime öğretimi en_US
dc.subject Bağlamdan anlam çıkarma yöntemi en_US
dc.title Bağlamdan anlam çıkarma yöntemiyle kelime öğretiminin kelime dağarcığını geliştirmeye etkisi en_US
dc.type Thesis en_US


Bu öğenin dosyaları

Bu öğe aşağıdaki koleksiyon(lar)da görünmektedir.

Basit öğe kaydını göster