Abstract:
Bu çalışmanın amacı, İngilizce bir metinde bağlamdan çıkarım yapma yöntemi ile
kelime öğrenmenin 7. Sınıf öğrencilerinin kelime dağarcığını geliştirmesine etkisi
olup olmadığını ve öğrencilerin bu yöntem hakkındaki düşüncelerini araştırmaktır.
Diğer bir deyişle, öğrencilerin kelimeyi öğrenirken geleneksel yöntemle kelimenin
direk Türkçe karşılığını yazarak ezberleme çabasına alternatif olarak, kelimeyi bir
okuma parçası içinde bu metinin bağlamından anlam çıkararak kelimenin anlamını
öğrenme yöntemini kullanmanın, kelime öğretimine etkisini araştırmaktır. Çalışmada
karma araştırma modeli benimsenmiştir. Araştırmanın çalışma grubunu 2018-2019
eğitim öğretim yılı bir devlet okulu 7. Sınıf öğrencileri oluşturmaktadır. Çalışma 15
kişilik deney ve 12 kişilik kontrol grubuna uygulanmıştır. Deney grubuna belirlenen
50 kelime bir bağlam içinde öğretilirken kontrol grubuna geleneksel yöntem yani
kelimenin Türkçe karşılığıyla listeleme yöntemi ile öğretilmiştir. Belirlenen
kelimelerden oluşan ön test, son test ve kalıcılık testi ile veriler toplanmış ve SPSS for
22.0 programı ile analiz edilmiştir. İki bağımsız grup arasında niceliksel sürekli
verilerin karşılaştırılmasında Man Whitney-U testi kullanılmıştır. Tekrarlı ölçümler
arasındaki farklılaşma durumu Friedman ve Wilcoxon testi ile analiz edilmiştir. Elde
edilen sonuçlara göre iki grup arasında belirgin bir fark bulunamamış ancak deney
grubunun kelime öğrenme sürecindeki ani artış, kontrol grubunun öğrenme hızına
göre süreci hızlandırdığını göstermiştir. Öğrencilerin yöntem hakkındaki
düşüncelerini öğrenmek amacıyla uygulama öğretiminden önce ve sonra uygulanan
açık uçlu anket sonuçlarına göre öğrenciler metin içindeki bilinmeyen kelimenin
anlamını öğrenmek için çoğunlukla sözlük sonra kelime defteri kullanmakta ve
gerektirdiğinde öğretmenine danışmaktadır. Yöntemi zor bulup sözlükten kelimenin
anlamına öğrenmenin çok daha pratik olduğunu dile getirmelerine rağmen; yöntemin
öğretici ve kalıcı olduğunu ayrıca kolay hatırlatmaya olumlu katkı sağladığını
belirtmişlerdir.