Abstract:
Bu araştırma ile Milli Eğitim Bakanlığı proje okul yöneticilerinin yetenek yönetimi
ve süreçleri ile ilgili görüşlerini belirlemek amaçlanmıştır. Araştırmada nitel
araştırma tekniği kullanılmıştır. Araştırma deseni olarak katılımcının görüş ve
algılarının belirlenmeye çalışıldığı olgubilim araştırma deseni kullanılmıştır.
Araştırmada örnekleme türlerinden seçkisiz olmayan amaçlı örneklem türü ve ölçüt
örnek modeli kullanılmıştır. Ölçüt örneklem, örneklemin problemle ilgili olarak
belirlenen niteliklere sahip kişiler, olaylar, nesneler ya da durumlardan
oluşturulmasıdır. Örneklem belirlenirken gerekli olan ölçüt veya ölçütler araştırmacı
tarafından belirlenebileceği gibi önceden hazırlanmış bir ölçüt listesi de
kullanılabilir. Bu çalışmada İstanbul ilinde bulunan tüm okullar yerine proje okulları
ölçüt alınarak araştırmada tercih edilmiştir. Bunun nedeni çalışılan konu olan yetenek
yönetimi olgusunun özel statüsü olan proje okullarındaki yöneticiler tarafından daha
etkili bir şekilde yansıtılacağına inanılmasıdır. Bu doğrultuda çalışma için İstanbul ili
proje okullarından on iki yönetici seçilmiştir. Sistematik ve karşılaştırılabilir bilgi
verdiği ve aynı zamanda katılımcının ayrıntılı bilgi vermesini sağladığı için
çalışmada yarı yapılandırılmış görüşme tekniği tercih edilmiştir. Araştırma
bulgularına göre proje okul yöneticilerinin yeteneği çekme sürecinde kişisel referans,
sosyal medya, web sitesi, resmi ziyaretler, davetler gibi kanalları kullandıkları; hedef
ve stratejilerin belirlenmesi sürecinde ortak değer ve hedefler doğrultusunda uzun ve
kısa vadeli stratejik plan yöntemlerini kullandıkları; elde tutma ve bağlılık sürecinde
çalışanın okul ders programı, izin gibi isteklerinde hoşgörülü olmaya, adaletli
olmaya, güvenli, hesap verilebilir ve huzurlu bir çalışma iklimi oluşturmaya
çalıştıkları sonucuna varılmıştır. Katılımcıların görüş ve uygulamaları doğrultusunda
proje okullarında eğitim ve geliştirme sürecinde hizmet içi eğitim ve seminer
uygulamalarının kullanıldığı, performans yönetimi sürecinde ise gözlem, ders
ziyaretleri, veli ve öğrenci dönütlerinin önemli olduğu sonucuna varılmıştır.
Araştırma sonuçları proje okullarının ortak bir yetenek yönetimi politikası
olmadığını, bu konuda daha kapsamlı çalışmalar yapılması gerektiğini ortaya
koymaktadır.