Abstract:
Bu araştırmanın amacı lise öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik algıları, eğitim
araştırmalarına yönelik tutumları ile araştırma yeterlikleri arasındaki ilişkiyi
belirlemektir. Betimsel türdeki bu çalışmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama
modeli kullanılmıştır. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılında
Kars il merkezi sınırlarında Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ortaöğretim kurumlarında
görev yapan 31 farklı branştan, 275 lise öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma
verilerinin elde edilmesinde “Bireysel Yenilikçilik Ölçeği”, “Eğitim Araştırmalarına
Yönelik Öğretmen Tutum Ölçeği” ve “Araştırma Yeterliği Ölçeği” kullanılmıştır.
Kişisel bilgilerin elde edilmesi için araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi
Formu” kullanılmıştır. Verilerin analizinde araştırmada ele alınan problem
durumlarına göre, çoklu regresyon analizi, ilişkisiz gruplarda t testi Anova testi ve
korelasyon analizi kullanılmıştır. Veriler istatistiksel veri analizi programları ile
değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre lise öğretmenlerinin bireysel
yenilikçilik düzeyleri “sorgulayıcı” olarak tespit edilmiştir. Cinsiyet ve araştırma
deneyimi değişkenlerinin lise öğretmenlerinin bireysel yenilikçilik düzeyleri
üzerinde istatistiksel olarak anlamlı fark oluşturduğu bulunmuştur. Lise
öğretmenlerinin eğitim araştırmalarına yönelik tutumları iyi düzeyde bulunurken,
eğitim araştırmalarına yönelik tutumun demografik değişkenlere bağlı olarak anlamlı
fark oluşturmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Diğer taraftan örneklem grubunun
araştırma yeterliklerinin cinsiyet, mezun olunan fakülte türü ve araştırma deneyimi
değişkenlerine göre anlamlı farklılaştığı sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak; bireysel
yenilikçilik düzeyi ile araştırma yeterliği arasında pozitif ancak zayıf düzeyde ilişki
tespit edilirken benzer şekilde eğitim araştırmalarına yönelik tutum ile araştırma
yeterliği arasında pozitif fakat zayıf düzeyde ilişki bulunmuştur. Bireysel yenilikçilik
düzeyi ve eğitim araştırmalarına yönelik tutumun, araştırma yeterliğinin %15’ini
yordadığı sonucuna ulaşılmıştır.