Özet:
Araştırmada, iş-aile-yaşam dengesinin, iş yeri arkadaşlığının, iş yerinde duygusal
tacize uğramanın, psikolojik danışman ya da öğretmen olmanın ve cinsiyetin,
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluşlarını anlamlı bir
biçimde yordayıp yordamadığı incelenmiştir. Araştırma, betimsel ve nedensel bir
çalışmadır.
Araştırmanın çalışma grubu, 151 psikolojik danışman ve 349 öğretmen; 357 kadın
ve 143 erkek olmak üzere toplam 500 kişiden meydana gelmektedir. Araştırma
kullanılması gerekli olan verileri elde etmek için, “Psikolojik İyi Oluş Ölçeği”, “İş-
Aile Yaşam Ölçeği”, “İş yeri Arkadaşlığı Ölçeği” ve “İş yerinde Duygusal Taciz
Ölçeği” ile “Kişisel Bilgi Formu” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde SPSS21
Paket Programı’ndan yararlanılmıştır.
Araştırmada, öncelikle psikolojik iyi oluş, iş-aile-yaşam-dengesi, iş yeri arkadaşlığı
ve iş yerinde duygusal tacize uğrama için yüzdelik değerleri hesaplanmıştır.
Araştırmada, iş-aile-yaşam dengesinin, iş yeri arkadaşlığının, iş yerinde duygusal
tacize uğramanın, psikolojik danışman ya da öğretmen olmanın, cinsiyetin ve kurum
yöneticisinin kadın ya da erkek olmasının, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin
psikolojik iyi oluşlarını anlamlı bir biçimde yordayıp yordamadığını belirlemek için
Doğrusal Regresyon analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi
oluş düzeyi açısından % 40.3’ünün psikolojik iyi oluş düzeyi düşükken; % 59.7’sinin
psikolojik iyi oluş düzeyi yüksek bulunmuştur. Psikolojik danışmanların ve
öğretmenlerin iş-aile-yaşam dengesi açısından, %97.6’sında işin aileye olan olumsuz
etkisi düşükken; %2.4’ünde işin aileye olan olumsuz etkisi yüksek bulunmuştur.
%50.7’sinde ailenin işe olan olumsuz etkisi düşükken; %49.3’ünde ailenin işe olan
olumsuz etkisi yüksek bulunmuştur. %67.5’unda aile- iş uyumu düşükken; %32.5
’unda aile- iş uyumu yüksek bulunmuştur. Psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin
iş yeri arkadaşlığı açısından % 52’sinin olumlu bir ortamın içinde olduğu; % 48’inin
olumsuz bir ortamın içinde olduğu bulunmuştur. Psikolojik danışmanların ve
öğretmenlerin iş yerinde duygusal tacize uğrama açısından % 67.7’sinin iş yerinde
duygusal tacize uğrama düzeyi düşükken; % 32.3’ünün düzeyi yüksek bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda, iş-aile-yaşam dengesinden, işin aileye olan olumsuz
etkisinin, psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin
anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. İşin aileye olumsuz etkisi az olan
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş puan ortalaması, işin
aileye olumsuz etkisi fazla olanlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu
bulunmuştur. İş-aile-yaşam dengesinden ailenin işe olan olumsuz etkisinin psikolojik
danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir
yordayıcısı olduğu bulunmuştur. Ailenin işe olan olumsuz etkisi az olan psikolojik
danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş puan ortalaması, ailenin işe olan
olumsuz etkisi fazla olanlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.
İş-aile-yaşam dengesinden aile-iş uyumunun, psikolojik danışmanların ve
öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğu
bulunmuştur. Aile-iş uyumu yüksek olan psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin
psikolojik iyi oluş puan ortalaması, aile- iş uyumu düşük olanlarınkinden anlamlı
düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda, iş yeri arkadaşlığı açısından olumlu bir ortamın içinde
olmanın psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin
anlamlı bir yordayıcısı olduğu bulunmuştur. İş yeri arkadaşlığı açısından olumlu bir
ortamın içinde bulunan psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş
puan ortalaması, iş yeri arkadaşlığı açısından olumsuz bir ortamın içinde
bulunanlarınkinden anlamlı düzeyde yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda, iş yerinde duygusal tacize uğramanın, psikolojik
danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş düzeylerinin anlamlı bir
yordayıcısı olduğu bulunmuştur. İş yerinde duygusal tacize uğrama düzeyi düşük olan
psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin psikolojik iyi oluş puan ortalaması,
iş yerinde duygusal tacize uğrama düzeyi yüksek olanlarınkinden anlamlı düzeyde
yüksek olduğu bulunmuştur. Araştırmanın sonucunda, psikolojik danışman ya da
öğretmen olmak değişkenin, öğretmenlerin ve psikolojik danışmanların psikolojik iyi
oluş düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olmadığı bulunmuştur.
Araştırmanın sonucunda, cinsiyetin psikolojik danışmanların ve öğretmenlerin
psikolojik iyi oluş düzeylerinin anlamlı yordayıcısı olduğu ortaya konmuştur.
Erkeklerin psikolojik iyi oluş puan ortalaması, kadınlarınkinden anlamlı düzeyde
yüksek olduğu bulunmuştur.
Araştırmadan elde edilen bulgular, ilgili alan yazın ışığında tartışılarak öneriler
sunulmuştur.