Özet:
Bu çalışmada bilim merkezlerinin ortaokul öğrencilerinin bilimin doğasına yönelik algılarına etkisi incelenmiştir. Çalışmada deneysel desenlerden tek grup ön test - son test deseni kullanılmıştır. Çalışma grubunu 16 ortaokul 8.sınıf öğrencisi (7 kız, 9 erkek) oluşturmaktadır. Çalışmada ortaokul 8. sınıf öğrencileriyle Üsküdar Bilim Merkezi’ne 2 ay boyunca 4 kez gezi düzenlenmiştir. Bilim merkezi gezilerinde öğrencilerin katıldıkları etkinlikler okul müfredatından bağımsızdır. Çalışmadaki veriler 2019 bahar yarıyılında elde edilmiştir. Veri toplama araçları olarak “Bilimsel Bilgi Ölçeği”, “Bilimsel Bilgiye Yönelik Soru Formu”, gözlem formu, yarı-yapılandırılmış görüşme ve öğrenci günlükleri kullanılmıştır. “Bilimsel Bilgi Ölçeği”, “Bilimsel Bilgiye Yönelik Soru Formu” ve yarı-yapılandırılmış görüşme uygulama öncesinde ve sonrasında öğrencilere uygulanmıştır. Gözlem formu her bilim merkezi gezisi sırasında araştırmacı tarafından doldurulmuştur. Öğrenci günlükleri ise her bilim merkezi gezisi sonrasında öğrenciler tarafından doldurulmuştur.
Veri analizinde nitel veriler içerik analizi kullanılarak analiz edilmiştir. Nicel veriler SPSS programı kullanılarak analiz edilmiştir. Toplanan veriler incelenerek yorumlanmıştır. Çalışmanın sonucunda bilim merkezlerinin öğrencilerin bilimin doğasına yönelik algılarında olumlu yönde değişikliğe neden olduğu tespit edilmiştir. Öğrenciler bilim merkezlerini çok dikkat çekici, eğlenceli ve yararlı olarak tanımlamıştır. Öğrenciler bilim merkezi gezisinin en eğlenceli yönünün planetaryum olduğunu ifade etmiştir.