Özet:
Bu araştırma 7. ve 8. Sınıf öğrencilerinin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik tutum düzeylerini ve tutumlarla ilişkili olan faktörleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu amaç doğrultusunda, öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik genel ve alt boyut tutumlarının; cinsiyet, sınıf düzeyi ve okul hizmet alanına göre değişip değişmediği, öğrencilerin genel ve alt boyut tutumları ile anne ve baba eğitim düzeyi, aile aylık gelir durumu ve akademik başarı puanları arasında bir ilişki olup olmadığı araştırılmıştır.
Tarama modeli kullanılan araştırma, 2018-2019 eğitim öğretim yılı II. döneminde İstanbul ili Esenyurt ilçesinde bulunan altı devlet ortaokulunun 7. ve 8. Sınıflarında öğrenim gören 3210 öğrenci üzerinde yürütülmüştür. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından, okulların bulunduğu ilçenin nüfus, coğrafi konum, sosyoekonomik düzey, sağlık ve ulaşım gibi özellikleri dikkate alınarak 4. hizmet alanı, 5. hizmet alanı ve 6. hizmet alanı olmak üzere üçe ayrılan okullar, araştırmacı tarafından rastgele seçilmiş, her grup için iki okul olmak üzere toplam altı okuldan veri toplanmıştır. Veriler ‘’Kişisel Bilgiler Formu’’ ve ‘’Sürdürülebilir Kalkınmaya Yönelik Tutum Ölçeği ‘’ kullanılarak elde edilmiştir. Veri analizinde kullanılan program SPSS (Statistical Package for Social Sciences)’dir. Araştırmada, veri analizinde tanımlayıcı istatistikler (frekans, yüzde değerleri, ortalama değerleri, standart sapma değerleri), bağımsız örneklemler için t testi (independent samples t test), tek yönlü varyans analizi (one way ANOVA) ve pearson korelasyon analizi uygulanmıştır.
Araştırmanın sonucunda, öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik genel ve alt boyut tutumlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik genel tutumları okul hizmet alanına göre farklılaşmazken, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenleri bakımından istatistiki olarak anlamlı bir şekilde farklılaştığı görülmüştür. Bu anlamlı fark kız ve erkek öğrenciler arasında kız öğrenciler yönünde, 7. ve 8. Sınıf öğrencileri arasında 7. Sınıflar yönündedir. Ayrıca öğrencilerin sürdürülebilir kalkınmaya yönelik sosyal boyut tutumları ile baba eğitim düzeyi ve anne eğitim düzeyi arasında düşük düzeyde pozitif ilişki olduğu görülmüştür. Aile aylık gelir durumu ile sürdürülebilir kalkınmanın genel ve alt boyutları arasında bir ilişki olmadığı görülmüştür. Akademik başarı puanları ile sürdürülebilir kalkınmanın genel boyut ve alt boyutları arasında düşük düzeyde pozitif ilişki olduğu belirlenmiştir.