Özet:
Bu tez çalışmasında ortaokul yedinci sınıf öğrencilerinin bilimsel tutum düzeyleri ilişkisel tarama yöntemi kullanılarak ortaya konmaya çalışılmıştır. Öğrencilerin bilimsel tutumlarının cinsiyet, anne-baba eğitim düzeyi ve meslekleri, anne- baba sağ olma durumu, kardeş sayısı, ev sahibi olma durumu gibi farklı demografik değişkenlerle olan ilişkisi incelenmiştir.
Bu araştırma İstanbul’un Kadıköy ilçesinde bulunan dört devlet okulunu kapsayacak şekilde Eylül 2014- Haziran 2015 tarihleri arasında yürütülmüştür. Tarama- Survey tipi araştırma için uygun örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Ölçme araçları toplamda 383 ortaokul 7. sınıf öğrencisine uygulanmıştır. Çalışmada veriler araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgiler Formu” ve Moore ve Foy (1997)’un geliştirdiği, Demirbaş ve Yağbasan (2006)’ın Türkçe versiyonunu oluşturduğu “Bilimsel Tutum Ölçeği” ile toplanmıştır. 40 maddeden oluşan 5’li Likert Tipi olan Bilimsel Tutum Ölçeği Türkçe’ye uyarlandığı haliyle kullanılmıştır. Ölçeğin Spearman Brown iki yarı test korelasyonu 0.84; Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı 0.76’dır.
Çalışmada elde edilen veriler SPSS programı ile analiz edilmiş ve veri analizinde ANOVA, Scheffe testleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucu olarak öğrencilerin bilimsel tutum puanlarını ortalamalarının büyük ölçüde okul, cinsiyet, anne- baba mesleği, kardeş sayısı ve ev sahipliği değişkenlerine göre anlamlı fark oluşturduğu ortaya çıkmıştır.