Özet:
Bu çalışma ile değerler eğitiminin sosyal bilimler alanındaki derslerin yanında Fen Bilimleri
dersinde de uygulanabilirliğinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmada nitel araştırma
yöntemi kullanılmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin değer kavramının tanımı, Fen Bilimleri
dersinde değerler eğitiminin gerekçeleri, kazandırılabilir değerler ve ilgili üniteler, mevcut
koşullarda uygulanabilirliği, araç gereç ve materyal önerileri ile değerler eğitiminin Fen
Bilimleri öğretim programındaki yeri ve günlük yaşamdan örneklerle değerler eğitimi
önerileri konusundaki görüşleri yedi adet açık uçlu sorudan oluşan yarı yapılandırılmış
görüşme ile alınmıştır. Öğretmenlerin Fen Bilimleri dersinde değerler eğitiminin
uygulanabilirliği hakkındaki görüşleri araştırmacı ve bir öğretmen tarafından tema ve
kodlamalarla sınıflandırılmıştır. Çalışma sonucunda değer kavramına öğretmenler tarafından
olgusal, bireye özgü ve toplumsal tanımlamalar yapıldığı görülmüştür. Ayrıca Fen Bilimleri
dersi günlük yaşama uyarlanabilen, doğayı, canlıları ve insanı konu edinen bir ders olduğu
için değerler eğitiminin belirli derslere özgü düşünülmemesi gerektiği ve Fen Bilimleri
dersinden ayrı tutulamayacak bir kavram olduğu ifade edilmiş; bu derste kazandırılabilecek
değerler olarak birçok değer sıralanmıştır. Bunun yanında Fen Bilimleri dersinde değerler
eğitimi için zamanın yeterli olmadığı öğretmenlerin çoğunluğu tarafından ifade edilerek sınıf
mevcutlarının kalabalıklığı, öğrencilerin hazırbulunuşluklarının yeterli olmaması, sınav odaklı
eğitim sistemi gibi olumsuz nedenlerden dolayı Fen Bilimleri dersinde değer ediniminin
zorlaştığı vurgulanarak öğrencilerin Fen Bilimleri dersinde yaparak yaşayarak ve rol model
alarak değerleri kazanacağı vurgulanmıştır. Öğretmenlerin çoğu Fen Bilimleri Öğretim
Programında değerler eğitimine yeterince yer verilmediğini çeşitli nedenler sıralayarak ifade
etmişlerdir. Son olarak, görüşmeye katılan öğretmenlerin çoğunluğu yaşamsal örneklerle,
doğa ve canlının gerekliliği içselleştirilerek, somut etkinliklerle ve öğrencinin doğrudan sürece
dahil edilmesiyle ya da okul dışı yaşantının okula uyarlanmasıyla değerler eğitiminin mümkün
olacağını vurgulamışlardır.