Özet:
Fen, mühendislik, matematik ve teknoloji disiplinlerinin entegrasyonu ile derslerin
verildiği STEM eğitimi, yirmi birinci yüzyılın eğitim yaklaşımı olarak kabul
edilmektedir. Arduino; ısı, sıcaklık nem gibi sensörler ile öğrencilerin orijinal
projeler tasarlamasına imkân tanır. Bu çalışmanın amacı, Arduino ile
desteklenerek ve STEM yaklaşımıyla işlenen derslerin öğrencilerin akademik
başarı, temel STEM beceri düzeyleri, eleştirel düşünme-öz düzenleme ve neden
sonuç ilişkisi kurma yeteneği üzerindeki anlamlı fark olup olmadığı sorusunun
cevabını aramaktır. Çalışma, İstanbul’da bir devlet okulunda öğrenim gören 10
deney grubu ile 9 kontrol grubunda olmak üzere toplam 19 6. Sınıf öğrencisi ile
yapılmış olup Vücudumuzdaki Sistemler ünitesine yönelik beş adet Arduino
destekli STEM ders planı geliştirilerek uygulanmıştır. Çalışmada karma yöntem,
araştırma metodu olarak kullanılmıştır. Karma yöntemi desenlerinden açıklayıcı
ardışık desen kullanılmıştır. Çalışmanın son aşamasında yarı yapılandırılmış
görüşme formu ile öğrencilerin görüşleri belirlenmiştir. Akademik başarı testi,
temel STEM beceri düzeyleri ölçeği, eleştirel düşünme-öz düzenleme ölçeği, sebep
sonuç ilişkileri ölçeği ve yarı yapılandırılmış görüşme formu, veri toplama araçları
olarak kullanılmıştır. Öğrenci görüşleri, betimsel analiz yöntemi ile analiz
edilmiştir. Çalışma verileri SPSS 21 istatistik programı ile analiz edilmiştir.
Verilerin analizinde, örneklem sayısının az olması sebebiyle parametrik olmayan
metotlar kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre Arduino ile
desteklenmiş, fen, mühendislik matematik ve teknoloji eğitiminin öğrencilerin
akademik başarıları ve sebep-sonuç ilişkisi kurma becerilerine anlamlı bir fark
oluşturacak katkısının olduğu tespit edilirken, eleştirel düşünme-öz düzenleme ve
temel STEM beceri düzeyleri arasında anlamlı bir farklılık tespit edilememiştir.