DSpace Repository

Investigation of the middle school students’ metaphoric perceptions and mental models about socioscientific issues

Show simple item record

dc.contributor.author Ertuğrul, Ebru
dc.date.accessioned 2022-01-19T10:36:52Z
dc.date.available 2022-01-19T10:36:52Z
dc.date.issued 2021
dc.identifier.uri http://dspace.yildiz.edu.tr/xmlui/handle/1/12459
dc.description Tez (Yüksek Lisans) - Yıldız Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2021 en_US
dc.description.abstract In this study, it was aimed to determine the metaphoric perceptions and mental models of middle school students (6th, 7th, and 8th grades) on various socioscientific issues (GMO, Nuclear Energy, Organ Donation). In the research, phenomenology design was used within the scope of qualitative research method. The study group of the research consists of 180 middle school students (6th, 7th, and 8th grades) studying in a public school in the Şehitkamil district of Gaziantep in the 2019-2020 academic year. In the research, a form consisting of 4 open-ended questions prepared separately for each socioscientific issue (SSI) was used as a data collection tool. According to the data obtained, metaphors and mental models were examined, calculated as frequency (f) and percentage (%), and classified into conceptual categories. While metaphors are classified as structural, ontological and directional according to their characteristics, mental models are classified as structural, synthesis and primitive. It was determined that while most of the students had negative perceptions about GMO and Nuclear Energy, they had positive perceptions about Organ Donation and the students had some insufficient information and misconceptions about these issues. In addition, it has been observed that the media, school, and social environment are very effective in obtaining information about SSI. It was observed that the mental models and metaphors that students formed on GMO and Nuclear Energy were more diverse than Organ Donation. In order to increase the awareness of students about SSI and to eliminate existing misconceptions, it has been suggested to include more SSI in the curriculum, to focus on the teaching of SSI in the education of pre-service teachers, and to apply different methods and techniques in the lessons in order to arouse students' curiosity about SSI. en_US
dc.description.abstract Bu araştırmada, ortaokul öğrencilerinin (6.,7., ve 8. sınıf) çeşitli sosyo-bilimsel konulara (GDO, Nükleer Enerji, Organ Bağışı) ilişkin var olan metaforik algılarının ve zihinsel modellerinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemi kapsamında fenomenoloji deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında Gaziantep ili Şehitkamil ilçesindeki bir devlet okulunda öğrenim gören 180 ortaokul (6.,7., ve 8.sınıf) öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırmada her sosyo-bilimsel konuya (SBK) yönelik ayrı olarak hazırlanan ve 4 tane açık uçlu sorudan oluşan form veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Elde edilen metaforlar ve zihinsel modeller incelenerek veriler frekans (f) ve yüzdelik (%) olarak hesaplanmış, kavramsal kategorilere ve özelliklerine göre sınıflandırılarak tablo haline getirilmiştir. Metaforlar özelliklerine göre yapısal, ontolojik ve yönsel metaforlar olarak sınıflandırılırken, zihinsel modeller ise yapısal, sentez ve ilkel modeller olarak sınıflandırılmıştır. Araştırmanın sonuçlarına göre; ortaokul öğrencilerinin büyük bir kısmının GDO uygulamalarına ve Nükleer Enerjinin kullanımına ilişkin olumsuz algılara sahipken Organ Bağışına ilişkin olumlu algılara sahip oldukları ve öğrencilerin sosyo-bilimsel konularla ilgili yetersiz bilgilere ve bazı kavram yanılgılarına sahip oldukları elde edilmiştir. Medya, okul ve sosyal çevrenin öğrencilerin sosyo-bilimsel konularla ilgili bilgi edinmeleri ve etkilenmeleri konusunda oldukça etkili olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin GDO ve Nükleer Enerji konusunda oluşturdukları zihinsel modelleri ve metaforları daha çeşitli iken Organ Bağışı konusunda geliştirdikleri zihinsel modellerin ve metaforların çeşitliliğinin daha az olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin sosyo-bilimsel konularla ilgili bilgi seviyelerini arttırmak ve var olan kavram yanılgılarını gidermek için müfredatta sosyo-bilimsel konulara daha fazla yer verilmesi, öğretmen adaylarının eğitiminde eğitim fakültelerinin sosyo-bilimsel konuların öğretimine ilişkin ağırlık verilmesi ve öğretmenlerin öğrencilerde sosyo-bilimsel konulara merak uyandırmak ve araştırma yapmalarını sağlamak için derslerde farklı yöntem ve teknikler uygulanması önerilmiştir. tr
dc.language.iso en en_US
dc.subject Genetiği değiştirilmiş organizmalar (GDO) en_US
dc.subject Nükleer enerji en_US
dc.subject Organ bağışı en_US
dc.subject Zihinsel model en_US
dc.subject Genetically modified organisms (GMO) en_US
dc.subject Mental model en_US
dc.subject Nuclear energy en_US
dc.subject Organ donation en_US
dc.title Investigation of the middle school students’ metaphoric perceptions and mental models about socioscientific issues en_US
dc.type Thesis en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account