Özet:
Araştırmanın amacı, proje okullarında görev yapan okul müdürlerinin rol ve
yeterliklerinin okul müdürlerinin görüşlerine dayanarak hesap verebilirlik açısından
incelenmesidir. Araştırma, olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılarak yapılan
nitel bir araştırmadır. Çalışma grubu, maksimum çeşitlilik yöntemi ile İstanbul’daki
en fazla bilinen proje okulları arasından seçilmiştir. 2019-2020 eğitim öğretim
yılında proje okulu olan Fen Lisesi, Anadolu Lisesi, Sosyal Bilimler Lisesi ve
Anadolu İmam Hatip Liselerinde görev yapan 12 okul müdürü ile görüşmeler
gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı tarafından alanyazın taranarak ve uzman görüşleri
alınarak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşmeler
2019-2020 eğitim öğretim yılının birinci döneminde tamamlanmıştır. Görüşmeler
esnasında ses kayıt ve not alma yöntemleri kullanılarak veriler kayıt altına alınmıştır.
Görüşmelerden elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak kodlanmış,
benzer kategorilerin birleşiminden meydana gelen 3 tema bulunmuştur. Bunlar
eğitimde denetim, bütünsellik ve eğitimin işleyişidir. Bu bağlamda proje okul
müdürlerinin yönetici ve öğretmen kadrosunu belirleyebilme hakkına sahip oldukları
için hesap verme konusunda kendilerini birincil sorumlu olarak gördükleri
belirlenmiştir. Okul müdürlerinin okullarının ve öğrencilerin gelişimi için iç ve dış
paydaşları ile her konuda iş birliği yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğretmenlerini
seçen, öğrencilerinin sınav sonuçlarına göre bu okullara yerleştirildiği hususu göz
önünde bulundurulduğunda proje okul müdürlerinden birer öğretim lideri olarak
öğretmenlerin ihtiyaçlarını karşılayan, öğrencilerin beklentilerine cevap verebilen ve
etkili iletişim becerilerine sahip bireyler olmaları beklenmektedir.