Özet:
Bu araştırma; 14-18 yaş aralığındaki ergen olarak nitelendirilen lise öğrencilerinin
sahip oldukları anne baba tutumlarının, ergen bireylerin duygusal zekâ ve karar
verme stillerinin üzerindeki etkisini incelemeye yönelik yapılmış bir çalışmadır.
Ayrıca, öğrencilerinin cinsiyet değişkeni açısından incelenmesi de amaçlanmıştır.
Araştırmanın katılımcılarını, 2019-2020 Eğitim-Öğretim yılında İstanbul ilindeki bir
devlet okulunda öğrenim görmekte olan lise öğrencileri oluşturmaktadır.
Katılımcılar; sınıf düzeylerince belirlenen, 199’u kız öğrenci (%50.3) ve 197’si erkek
öğrenci (%49.7) olmak üzere toplam 396 öğrenciden oluşmaktadır. Veriler; Kişisel
Bilgi Formu, Anne Baba Tutum Ölçeği, Melbourne Karar Verme Ölçeği I-II ve
Duygusal Zekâ Özelliği Ölçeği-Kısa Form aracılığıyla toplanmıştır. Verilerin
analizinde, Bağımsız Örneklem t Testi ve Çoklu Regresyon Analizi kullanılmıştır.
Araştırmanın sonucunda, ergen bireylerin duygusal zekâ puan ortalamalarının
cinsiyete göre farklılaşmadığı; karar verme stillerinin alt boyutları; karar vermede öz
saygı, dikkatli ve panik boyutlarının cinsiyete göre farklılaşmadığı, kaçıngan ve
erteleyici boyutlarının cinsiyete göre farklılaştığı belirlenmiştir. Elde edilen bulgulara
göre, karar verme stillerinin alt boyutları; karar vermede öz saygı, kaçıngan, panik ve
erteleyici boyutlarının anne baba tutumlarına göre farklılaştığı; dikkatli boyutunun
anne baba tutumlarına göre farklılaşmadığı, duygusal zekâ puanlarının da anne baba
tutumlarına göre farklılaştığı saptanmıştır. Sonuçlar, ilgili literatür ışığında tartışılmış
ve öneriler sunulmuştur.