Özet:
Bu araştırmanın amacı İngilizce hazırlık programına devam eden üniversite öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik inanç düzeylerini ve bazı kişisel özelliklerin İngilizce öz yeterlik inancında etkili olup olmadığını belirlemektir. Araştırma, nicel araştırma desenlerinden betimsel tarama desenine göre tasarlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu İstanbul’da bir özel üniversitenin ve bir devlet üniversitesinin hazırlık bölümünde öğrenim gören 410 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri Hancı-Yanar ve Bümen (2012) tarafından geliştirilen “İngilizce ile İlgili Öz yeterlik İnancı Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. Veri analizinde öğrencilerin kişisel özellikleri ve İngilizce öz yeterlik inancını belirlemede betimsel istatistiklerden, bazı kişisel özelliklerine göre öz yeterlik düzeyleri arasında fark olup olmadığının belirlenmesinde ise t-testi ve tek yönlü varyans analizinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inancının orta düzeyde olduğu saptanmıştır. Öğrencilerin İngilizce öz yeterlik inanç düzeyleri en yüksek okuma becerisinde ortaya çıkarken bunu sırasıyla dinleme, konuşma ve yazma becerileri takip etmiştir. Kişisel özellikler açısından öğrencilerin cinsiyeti, yaşı, okul türü, herhangi bir işte çalışma durumu, barındığı yer ve aylık harcaması toplam İngilizce öz yeterlik inancı üzerinde etkili bulunmazken; akademik başarı, dil seviyesi ve yaşadığı yer değişkenlerinin toplam İngilizce öz yeterlik inancında etkili olduğu tespit edilmiştir.