Abstract:
Bu araştırma eğitim yöneticilerinin seçilmesinde sendikaların rollerine dair okul
yöneticilerinin görüşlerini incelemeyi hedeflemektedir. Nitel bir çalışma olan bu
araştırmada olgu bilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma
grubunu 2019-2020 eğitim öğretim yılında İstanbul’da görev yapan ve eğitim
sendikalarına üye olan okul yöneticileri oluşturmaktadır. Bu kapsamda Eğitim,
Öğretim ve Bilim Hizmetleri iş kolunda faaliyet gösteren, üye sayısı en fazla olan
sendikalardan 4’er okul yöneticisi olmak üzere toplam 16 katılımcıyla görüşülmüştür.
Katılımcılar, amaçlı örneklem yöntemi kullanılarak belirlenmiştir. Araştırmanın
verileri yarı yapılandırılmış görüşme yöntemiyle toplanmış ve veriler içerik analizi
yönetimi ile analiz edilmiştir. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre okul
yöneticilerinin birçoğu, eğitim sendikalarının eğitim yöneticilerinin seçiminde
olumsuz anlamda etkilerinin olduğunu ve sürecin nesnellik ve objektifliğine zarar
verdiğini belirtirken bazı okul yöneticileri sendikaların üyelerini hazırlama ve yetkin
olan kişilerin belirlenmesi anlamında eğitim yöneticilerinin seçilmesinde olumlu
etkilerinin olduğunu savunmuşlardır. Araştırma kapsamında okul yöneticileri
sendikaların eğitim yöneticilerinin seçimine ilişkin eğitim politikalarının
belirlenmesinde etkin olmaları gerektiğini belirtmişlerdir. Eğitim sendikalarının baskı
grubu olarak eğitim sisteminin geliştirilmesi için çalışmalar yapan aktörler olmaları
gerektiği değerlendirilmiştir.