Özet:
Türkiye'de kalabalık sınıf mevcutları sebebiyle sunuş yoluyla öğretim sıklıkla
kullanılmaktadır. Bu sebeple, sunuş yoluyla öğretimin gerçekleştiği sınıflarda
anlamlı öğrenme için ön örgütleyici kullanılmasının önemli olduğu düşünülmektedir.
Ausubel'in anlamlı öğrenme kuramının bir parçası olan ön örgütleyicilerin, dersin
başında öğrencilerin eski bilgileri ile yeni bilgilerini ilişkilendirmek için kullanıldığı
bilinir. Bu çalışmada, ön örgütleyici olarak kullanılan kavram haritalarının lisans 1.
sınıf öğrencilerine İngilizce öğretiminde kullanılmasının akademik başarıya etkisi
araştırılmıştır. Çalışma, İstanbul'da bir vakıf üniversitesinin 2019-2020 eğitim öğretim yılı güz döneminde öğrenimlerine 1. sınıf olarak devam eden 56 lisans
öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Çalışmada 1 deney 1 kontrol grubu ve her
grupta 28 kişi bulunmaktadır. Deney grubunda dersler ön örgütleyici olarak
araştırmacı tarafından hazırlanan kavram haritaları kullanılarak işlenmiştir. Kontrol
grubunda ise ön örgütleyici kullanılmamıştır. Her iki gruba da araştırmacı tarafından
ders verilmiştir. Uygulama 6 hafta/12 ders saati boyunca devam etmiştir. Veri
toplama aracı olarak araştırmacının uzman görüşleri doğrultusunda oluşturduğu 40
soruluk çoktan seçmeli test, her iki gruba da ön test ve son test olarak uygulanmıştır.
Toplanan verilerin analizi, SPSS 24 paket programı ile yapılmıştır. Veri analizleri
sonucunda, deney ve kontrol gruplarının ön test başarı puanları arasında anlamlı bir
farklılık bulunmamıştır. Bu iki grubun son test başarı puanları arasında deney
grubunun lehine anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Yapılan veri analizleri sonucunda,
bu çalışmada cinsiyetin akademik başarıya bir etkisi bulunmamıştır.