Özet:
Bu araştırmada, öğrencilerin İngilizce konuşmaya yönelik tutum ve becerilerini geliştirmek amacıyla ekstra öğretim programı tasarlanıp uygulanmıştır. Araştırmanın ilk bölümünde ihtiyaç analizi yapılmıştır. Bu kısımda, İngilizce konuşmaya yönelik birçok bilimsel çalışma ve British Council & Tepav işbirliği ile yayımlanan Türkiye'deki Devlet Okullarında İngilizce Dilinin Öğretimine İlişkin Ulusal İhtiyaç Analizi Raporu incelenmiştir. Ayrıca, araştırmacı tarafından yabancı dil eğitimi üzerine öğretmen ve öğrenci görüşlerini araştıran bir ön çalışma yapılmıştır. İhtiyaç analizinden sonra programın temel hedef ve kazanımları belirlenmiş, içerik düzenlemesi yapılıp öğrenme yaşantıları tasarlanmıştır. Öğretim tasarım programının çalışma gurubunu, Etiler Anadolu Lisesi'nden 9. sınıf 20 adet gönüllü öğrenci oluşturmuştur. Araştırma yöntemi olarak, karma araştırma deseni tercih edilmiştir. Araştırmanın nitel kısmında, katılımcı öğrencilerin her hafta konuşma kulübünde doldurdukları öğrenme günlüklerinden ortaya çıkan veriler, içerik analizi yolu ile incelenerek, yorumlanmıştır. Araştırmanın nicel kısmında, yarı-deneysel desen uygulaması seçilmiştir. İngilizce Konuşma Kaygı Ölçeği Formu ve İngilizce Konuşma Beceri Testi olarak 2 farklı ölçme aracı kullanılmıştır. Bu araçlar ön-test ve son-test olarak uygulanmıştır. Ölçek ve test aracılığı ile elde edilen nicel verilerin analizinde SPSS 21 programında Wilcoxcon İşaretli Sıralamalar Testi yapılmıştır. Ön-test ve son-test sonuçları arasındaki farkın istatiksel olarak anlamlı olup olmadığı incelenmiştir. Ayrıca uygulanan programın katılımcılar tarafından değerlendirilmesi için program ögeleri değerlendirme formu aracılığıyla katılımcı öğrencilerin görüşleri alınmış, veriler SPSS 21 programı ile istatiksel olarak yorumlanmıştır. Yapılan tüm değerlendirmelerin sonunda; katılımcı öğrencilerin uygulanan öğretim tasarımı programı ile ilgili önemli düzeyde farkındalığa ulaştıkları, öğretim tasarımı programının öğrencilerin İngilizce konuşmaya yönelik tutum ve becerileri üzerinde istatiksel olarak anlamlı bir artışı sağladığı ve öğrencilerin uygulanan programı İngilizce seviyelerini geliştirme açısından etkili buldukları sonucuna ulaşılmıştır.