Abstract:
Bir dilde kullanılan söz varlığının öğretimi dil becerilerinin gelişimi için önem
taşımaktadır. Türkçenin yabancı dil olarak öğretilmesinde hazırlanan ders kitaplarındaki
hedef söz varlığı, daha evvel yapılmış bir sıklık sayımına dayanmadığı için bu kitapların
söz varlığı açısından durumunu belirlemek gerekir. Bununla birlikte, söz varlığının
öğretilmesinde ders kitapları tek başına yeterli olamayacağı için öğrencinin öğrenme
sorumluluğunu üstlenmesi beklenmektedir. Yabancı dil öğrenen öğrencilerin hedef söz
varlığının anlamını tespit etmek veya pekiştirmek için birkaç tane kelime öğrenme
stratejisiyle sınırlı kalması, ders kitaplarının öğrencilere kelime öğrenme stratejilerinde
çeşitlilik kazanmaları için rehberlik etmesini gerektirmektedir.
Bu çalışmada Türkçe ders kitaplarının söz varlığı açısından ve kelime öğrenme
stratejileri bakımından ne durumda olduğunu belirlemek amacıyla yabancı dil olarak
Türkçe öğretimi ders kitaplarından dünyada yaygın olarak kullanılan Yedi İklim A1 ders
kitabı ile yabancılara İngilizce öğretimi ders kitabı olan Pioneer Elementary Student’s
Book’taki söz varlığı ve kelime öğrenme stratejileri ortaya konulmuştur.
Araştırmanın yöntemi doküman analizi olarak belirlenmiştir. Yedi İklim A1 ders
kitabı ile Pioneer Elementary Student’s Book öncelikle Word dosyasına aktarılmış,
sonra Simple Concordance 4.07 programı ile sıklıkları analiz edilmiştir. Kelime
öğrenme stratejileri ise Schmitt’in belirlediği stratejilere göre her iki kitapta bulunan
stratejilerin kaydedilip tablolaştırılmasıyla tespit edilmiştir. Sonuç olarak Pioneer
Elementary Student’s Book ile Yedi İklim A1 ders kitabında ortak bulunan ve ikisinde
de yer verilmeyen kelime öğrenme stratejileri ile ortak söz varlığı olduğu tespit
edilmiştir.