Abstract:
Bir bireyin gerek ana dilde gerekse yabancı dilde kendini iyi ifade edebilmesi,
sağlıklı bir iletişim kurabilmesi, yeni bilgiler öğrenebilmesi ve üretebilmesi için dört
temel dil becerisi olan dinleme, okuma, konuşma, yazma becerilerinin gelişmiş
olması gerekmektedir. Bireyin bu becerileri aktif bir biçimde kullanabilmesi kelime
hazinesinin zengin olmasıyla doğrudan ilişkilidir. Bu sebeple kelime hazinesini
geliştirmeye yönelik çalışmalar, dil öğrenimi sürecinin yapı taşlarındandır. Kelime
öğretimi için çeşitli etkinlikler ve stratejiler kullanılmaktadır. Dil öğretiminde en sık
kullanılan materyal olan ders kitaplarındaki kelime öğretimi stratejilerini belirlemek,
öğrenciye sunulacak eğitim ve öğretim ortamlarının niteliğini ortaya koymak
açısından önem arz etmektedir. Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde de kelime
öğretiminin üzerinde hassasiyetle durulması gerekmektedir. Bu araştırmada
Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde kullanılan ders kitaplarındaki kelime
öğretimi stratejilerini karşılaştırmalı olarak tespit etmek amaçlanmıştır.
Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması ile gerçekleştirilen araştırma, iç içe
geçmiş tek durum deseni ile yapılandırılmıştır. Araştırmanın iç içe geçmiş
durumlarını Karadağ (2013) tarafından belirlenen ve “bilinmeyen bir kelime ile
karşılaşıldığında kelime anlamını çözmek için kullanılan stratejiler, kelime anlamını
kesinleştirmek ve kelime hazinesini derinleştirmek için kullanılan stratejiler, yeni
kelime ve kavram öğretmek için kullanılacak stratejiler” şeklinde sınıflandırılan
kelime öğretimi stratejileri ve bu stratejilerin alt birimleri oluşturmaktadır.
Araştırmanın inceleme nesnelerini Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yaygın
olarak kullanılan “İstanbul Yabancılar için Türkçe” ve “Yedi İklim Türkçe”
setlerinin A2, B1, B2 düzeyindeki ders kitapları oluşturmaktadır. Doküman
incelemesinin veri toplama aracı olarak kullanıldığı araştırmada alan uzmanlarının
görüşleriyle bir inceleme formu geliştirilmiş ve kitapların tüm ünite ve bölümlerinde
yer alan kelime öğretimi etkinlikleri tespit edilmiştir. Bu etkinlikler Karadağ (2013)
tarafından belirlenen ve 3 ana, 14 alt kategoriden oluşan kelime öğretimi
stratejilerine göre içerik analizine tabi tutularak tek tek çözümlenmiş ve betimsel
analiz ile yorumlanmıştır.
Araştırma sonucunda elde edilen verilere göre kelime öğretimi stratejileri içinde en
fazla bilinmeyen bir kelime ile karşılaşıldığında kelime anlamını çözmek için
kullanılan stratejilerden faydalanıldığı görülmektedir. Bu stratejiler içinde en sık
başvurulan temel strateji kelimenin içinde bulunduğu bağlama başvurma, yardımcı
strateji ise şekil bilgisi farkındalığını kullanmadır. Tüm ders kitapları içinde en sık
kullanıldığı tespit edilen strateji ise bağlam üretme stratejisidir. Bu stratejilerin kullanım sıklığının setlere, dil düzeylerine ve öğrenme alanlarına göre farklılıklar
gösterdiği tespit edilmiştir. Araştırmada ders kitaplarında kelime öğretimi sürecinin
daha verimli ve etkin bir şekilde gerçekleştirilmesine yönelik öneriler getirilmiştir.