Özet:
21. yüzyıl yüksek teknolojinin kullanıldığı, günlük hayatın her anında teknolojiyle iç
içe yaşadığımız, dijital yaşamın her geçen gün önem kazandığı ve insanların gelişen
teknolojiye uyum sağlamak zorunda kaldığı bir dönemdir. 2000 yılı ve sonrasında
doğanlar teknolojiyle yaşamaya başlayan, teknolojiyi çok iyi bilen ve kullanan bir
kuşaktır. Çalışmanın amacı; yeni nesil çocuklara yönelik yazılmış olan çağdaş çocuk
edebiyatı eserlerinde bulunan teknolojik unsurların, hangi yönler açısından
sunulduğunu incelemektir. Bu çalışmada teknolojiyle iç içe olan 6-12 yaş arası
çocuklara yönelik yazılmış çocuk eserlerinde yer alan teknolojik aletler, teknolojik
yazılım ve uygulamalar, teknolojinin çocuk eserlerinde sunulurken yansıtılan olumlu
ve olumsuz yönleri, çocuk kitapları bağlamında teknolojinin çocuğun gelişimine göre
sunuluşu ve araştırmada incelenen eserlerdeki çocuk kahramanın çevresinde yer alan
ebeveyn ve diğer kahramanların teknolojiye yönelik bakış açıları incelenmiştir. Bu
bağlamda inceleme nesnesi olarak 2000 ve sonrasında yazılmış olan 7 adet çağdaş
çocuk eseri 6 ana kategori ve 37 alt kategori kapsamında incelemeye alınmıştır. Nitel
araştırma desenlerinden durum çalışması yöntemi kullanılan çalışmada içerik analizi
ve betimsel analiz ile inceleme yapılmıştır. Araştırma sonucunda eserlerde teknolojik
unsurlar açısından dengeli bir dağılım olmadığı tespit edilmiş olup kategorilere göre
en fazla sunulan teknolojik unsurlar cep telefonu ve sosyal medya kullanımı,
haberleşme ve iletişim, ulaşım, teknolojik aletlerle ilgili yaşanılan aksaklıklar olarak
saptanmıştır. Tüm eserlerde çocuğun sosyo-duygusal gelişim alanının teknolojiden
etkilendiği sunulurken eserlerde teknolojiye bakış açısı bakımından ortak bir görüş
yoktur.