Özet:
Alt yazılı çizgi filmlerin Türkçe öğrenen Suriyeli öğrencilerin dinleme/izleme
becerisine etkisini belirlemek amacıyla yapılan bu araştırmada nicel araştırma
yöntemlerinden kontrol gruplu son test deneysel desen uygulanmıştır. Araştırmanın
çalışma grubunu İstanbul ili Esenler ilçesinde bir ortaokulda PICTES kapsamında
öğrenim gören 30 Suriyeli öğrenci oluşturmaktadır. Araştırma dil düzeyleri B2
seviyesinde olan ve karma yöntemle oluşturulan ve her biri 15 kişiden oluşan iki
grup üzerinde uygulanmıştır. Birbirinden farklı olan ve Türk büyüklerini anlatan
sekiz çizgi film sekiz haftalık süreçte her hafta birer tane olmak üzere deney grubuna
alt yazılı; kontrol grubuna alt yazısız şekilde sunulmuştur. Her çizgi filmden sonra iki
gruba da geçerliği ve güvenirliği yabancılara Türkçe öğretimi alanında çalışan
uzmanlar tarafından kontrol edilmiş olan dinlediğini/izlediğini anlama testi
uygulanmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, çizgi filmleri alt yazılı izleyen grubun alt
yazısız izleyen gruba göre dinlediğini/izlediğini anlama testlerinde daha başarılı
olduğu, alt yazının daha kalıcı ve etkili öğrenmeler sağlayarak dinleme/izlemeyi
olumlu etkilediği sonucuna varılmıştır.