Özet:
Bu araştırmada aktif öğrenme çerçevesinde kullanılan güncel öğretim tekniklerinin Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B2 seviyesindeki öğrencilerin hazırlıklı konuşma becerilerine etkisi ile öğrencilerin bu etkinliklere yönelik görüşleri incelenmiştir. Araştırmada karma araştırma yöntemlerinden iç içe sıralı desen benimsenmiştir. Çalışma grubu Yıldız Teknik Üniversitesi TÖMER'de Türkçe öğrenen B2 seviyesindeki 6 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada çalışma grubuna aktif öğrenme modeli çerçevesinde oluşturulmuş güncel öğretim tekniklerinden hareketle 8 haftalık bir uygulama süreci oluşturulmuş, 2 haftalık ön test ve 2 haftalık son test uygulaması ile toplamda 8 haftalık bir süreç işletilmiştir. Süreç boyunca nicel verilerin daha derinlikli anlaşılması için düzenli olarak araştırmacı günlükleri kullanılmış ve süreçte her haftanın konuşma becerilerine yönelik akademik başarı puanlarının belirlenmesi için B2 seviyesinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen öğrencilerin konuşma becerisine yönelik olarak geliştirilmiş konuşma becerisi puanlama anahtarı kullanılmıştır. Sürecin sonunda ise konuşma becerisine yönelik olarak hazırlanan puanlama anahtarından hareketle görüşme formu hazırlanarak uzman görüşüne sunulmuş ve katılımcılara uygulanmıştır. Araştırmacı günlüğü, görüşme çalışması ve konuşma becerisi puanlarının veri havuzunu oluşturduğu araştırmada araştırmacı günlüğü ve görüşme verileri NVivo programında içerik analizi ile incelenmiştir. Konuşma becerisi puanlarının incelenmesinde SPSS programı kullanılarak önce dağılımların normalliği test edilmiştir. Haftalık başarı puanları arasındaki farkın belirlenmesi için de verilerin normal dağılım göstermemesi sebebiyle Wilcoxon testi yapılmıştır. Bağımlı değişken olarak belirlenen konuşma becerisini çeşitli değişkenler bakımından inceleme sürecinde iki bağımsız değişkenli analizler için Mann-Whitney U testi, 3 ve üzeri değişkenlerin olduğu analizler için Kruskall-Wallis H testleri yapılmıştır. Bu sonuçlardan hareketle güncel öğretim tekniklerinin katılımcıların konuşma becerilerinde haftalık puan bazında ve genel olarak uygulama sürecinin tamamında yüksek seviyede pozitif iyileşme sağladığı, öğrencileri aktif kılarak yeni öğrenmelere kapı araladığı ifade edilebilir. Elde edilen sonuçlardan hareketle daha geniş katılımcı gruplarında güncel öğretim tekniklerinin kullanılmasının Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen B2 seviyesindeki öğrencilerin konuşma becerilerinin geliştirilmesine katkı sağlayacağı öngörülmektedir.