dc.description.abstract |
Teknoloji ve bilimin hızla değişim ve ilerleme içerisinde olduğu günümüzde
çocukların da bu değişimin bir öznesi olabilmeleri için ayak uydurmaları
beklenmektedir. Bunun için bireyin zekasını ve aklını işe koşturabilmesi
gerekmektedir. Önemli bir husus olarak zekayı akıldan, aklı zekadan ayrı tutup
yarıştıramayız. Bunun yanında oyunu ise hem akıldan hem de zekadan ayrı tutmak
mümkün değildir. İşte günümüzde her alandaki değişim ve gelişmelerle birlikte aynı
gelişmeyi gösteren bir ürün olarak zeka ve akıl oyunları hem oyunun hem zeka ve
aklın aynı çatı altında buluştuğu nesneler olarak karşımıza çıkmaktadır. Öğrencilerin
yaratıcılığını, problem çözme becerisini, iletişim gücünü, analiz ve sentez yapabilme,
bilişsel, duyuşsal, psikomotor becerilerini, aktif katılımını, anlama ve kavrama
becerisini geliştirebilecek öğretim materyallerinden biri zeka ve akıl oyunlarıdır. Zeka
ve akıl oyunlarının 2013-2014 programı ile ortaokullarda seçmeli ders olarak yerini
almasıyla önemi daha da artmıştır. Bu önemden ve sosyal bilgiler alanında bu konu
üzerine tez çalışmasının olmaması araştırmanın konusunu oluşturmaktadır.
Bu araştırmada sosyal bilgiler dersinde zeka ve akıl oyunlarının kavram
öğretimine olan etkisi incelenmiştir. Araştırma 2018-2019 öğretim yılında öğrenim
gören 6. sınıf öğrencileri ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacı; zeka ve akıl
oyunlarının 6. sınıf öğrencilerinin kavram öğretiminde akademik başarısına olan etkisi
ve sosyal bilgiler dersine yönelik tutumlarına olan etkisini tespit etmektir.
Araştırmanın örneklemi seçkisiz yöntemle belirlenmiş 30 öğrenciden oluşmaktadır.
Çalışma ön test-son test deney-kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılarak
gerçekleştirilmiştir. Elde edilen veriler istatistik programı yardımı ile analiz edilmiştir.
Çalışma öncesi deney ve kontrol gruplarına “Etkin Vatandaşlık Öğrenme Alanı
Başarı Testi” uygulanmış, deney ve kontrol grubu ön test puanlarının ilişkisiz
örneklemler t testi analizi sonuçları deney grubu lehine anlamlı bulunmuştur (t=.014,
p<.05). Yine her iki gruba “Sosyal Bilgiler Dersine Yönelik Tutum Ölçeği”
uygulanmış, Tutum ölçeğinden elde edilen puanlar arasında anlamlı farklılık olmadığı
gözlenmiştir (t=.535, p<.05).
Deney grubunda Etkin Vatandaşlık Öğrenme Alanı’nda kazandırılması
hedeflenen kavramların öğretimi zeka ve akıl oyunları ile gerçekleştirilirken kontrol
grubunda mevcut öğretim programına uygun olarak ders işlenmiştir. Her iki gruba da
“Etkin Vatandaşlık Öğrenme Alanı Başarı Testi” ve tutum ölçeği son test olarak
uygulanmıştır. Böylelikle her iki öğretim etkinliklerinin akademik başarıya ve tutuma
olan etkisi incelenmiştir. İlişkili örneklemler t testi analizi sonucunda kontrol grubunda
(t=-8.810, p<.05) ve deney grubunda (t=-10.481, p<.05) son test lehine anlamlı bir
sonuç olduğu tespit edilmiştir. Yani her iki uygulamanın da öğrenci başarısını artırdığı
görülmüştür. Aradaki başarı farkını tespit etmek amacıyla -ön test puanları arasında
anlamlı farklılık olduğu için- Kovaryans analizi (Ancova) yapılarak ön test puanları
sabit tutulduğunda son test puanları arasında farklılık olup olmadığı analiz edilmiş, son
test puanları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık olduğu ortaya çıkmıştır
(F=40.802, p<.05). Yani zeka oyunları ile yapılan kavram öğretiminin mevcut
programdan daha başarılı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Kontrol ve deney grubunun ön-son uygulama tutum puanlarının ilişkili
örneklemler t testi analizi sonucunda hem kontrol grubu (t=-2.955, p<.05) hem de
deney grubunda (t=-4.109, p<.05) son test lehine anlamlı bir fark olduğu görülmüştür.
Deney ve kontrol grubu son uygulama tutum puanlarının ilişkisiz örneklemler t testi
analizi sonuçları incelendiğinde deney grubu lehine anlamlı bir fark olduğu tespit
edilmiştir (t=-2.411, p<.05).
Araştırmada hem akademik başarı (t=-7.028, p<.05) hem de derse yönelik
tutum açısından (t=-2.411, p<.05) deney grubu lehine bir sonuç elde edilmiştir. Sonuç
olarak Etkin Vatandaşlık Öğrenme Alanı’nda kazandırılması hedeflenen kavramların
zeka ve akıl oyunları ile gerçekleştirilmesinin mevcut öğretim programından daha
başarılı ve sosyal bilgiler dersine yönelik olumlu tutum geliştirmede daha etkili olduğu
söylenebilir. |
en_US |