Özet:
Bu araştırmanın amacı, metin seslendirme için seçilen radyo tiyatrosu vasıtasıyla
öğrencilerin konuşma becerilerindeki dış yapı unsurlarını geliştirmektir. Bu
araştırmada “karma yöntem araştırması” kullanılmıştır. Araştırmanın nicel boyutu,
yarı deneysel desenlerden ön test-son test eşleştirilmiş kontrol gruplu desene göre
tasarlanmıştır. Araştırmanın nitel boyutu ise eylem araştırması biçiminde
desenlenmiştir. Araştırma grubunu Şanlıurfa’daki bir ortaokulda öğrenim gören 30
7.sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Uygulama için toplam 8 hafta kullanılmıştır. Deney
ve kontrol gruplarına bu 8 haftanın ilk haftasında “çevre kirliliği”, son haftasında da
“teknolojinin insan hayatındaki yeri ve önemi” konularında hazırlıklı konuşmalar
yaptırılmıştır. Geriye kalan 6 haftalık süreçte de deney grubuyla standart Türkçe
dersleri ve arkası yarın biçiminde altı parçaya bölünerek radyo tiyatrosu oynanmıştır.
Kontrol grubunda ise standart Türkçe derslerinin işlenmesi ile birlikte ders
kitabındaki konuşma etkinlikleri uygulanmıştır. Araştırmanın ön test ve son test
kısmında kullanılacak hazırlıklı konuşmalar belirlendikten sonra nicel veri toplama
aracı olarak “Konuşma Gözlem Formu” hazırlanmıştır. Oluşturulan form alan
uzmanlarınca değerlendirilmiş, sonuçta bazı değişikliklerle veri toplama aracı son
halini almış ve kullanıma uygun duruma gelmiştir. Çalışmadan elde edilen nicel
veriler SPSS programı yardımıyla analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda ön test ve
son testten elde edilen veriler incelendiğinde, verilerin analiz sonucuna göre radyo
tiyatrosu temelli uygulanan metin seslendirme çalışması alan deney grubunun
başarılarında anlamlı düzeyde artış meydana gelmiştir. 7.sınıf Türkçe ders kitabının
konuşma etkinliklerine göre eğitim alan kontrol grubunun başarılarında da kısmi bir
artış meydana gelse de bu artışın anlamlı bir farklılığı ifade etmediği görülmüştür.
Araştırma süreci sonunda deney grubu ve kontrol gruplarından elde edilen ön test ve
son test puanlarına bakıldığında cinsiyet değişkeni bakımından anlamlı bir farklılık
elde edilmemiştir.