Abstract:
Bu çalışmada öğrenci yapısı podcast (ses yayını/sesli yayın) oluşturma süreçlerinin
yabancı dil olarak Türkçe öğrenenlerin üretici dil becerilerine ve üretici dil
becerilerindeki öz yeterlilik düzeylerine etkisinin incelenmesi araştırılmaktadır.
Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden eşleştirilmiş ön test son test deney ve
kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırmanın çalışma grubunu 2019-2020 eğitim-öğretim yılında, Yıldız Teknik
Üniversitesi Türkçe ve Yabancı Dil Uygulama ve Araştırma Merkezi (TÖMER)’nde,
B1 bağımsız düzeyinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen 40 öğrenci oluşturmaktadır.
Araştırmada veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen “Kişisel Bilgi
Formu”, “Orta (B1-Bağımsız) Düzey Bağımsız Konuşma Türkçe Yeterlilik Sınavı”,
“Orta (B1-Bağımsız) Düzey Karşılıklı Konuşma Türkçe Yeterlilik Sınavı”, “Orta (B1-
Bağımsız) Düzey Yazma Türkçe Yeterlilik Sınavı”, “Yabancı Dil Olarak Türkçe
Öğrenenler İçin B1 Düzeyi Bağımsız Konuşma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı”,
“Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin B1 Düzeyi Karşılıklı Konuşma Becerisi
Dereceli Puanlama Anahtarı”, “Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenenler İçin B1 Düzeyi
Yazma Becerisi Dereceli Puanlama Anahtarı” ile ilgili araştırmacılardan izinleri
alınarak uygulanan “Konuşma Öz Yeterlik Ölçeği” ve “Yazma Öz Yeterlik Ölçeği”
kullanılmıştır.
Öncelikle Diller İçin Avrupa Ortak Öneriler Çerçevesi Öğrenim, Öğretim ve
Değerlendirme metni “Ortak Öneri Düzeyleri” ile “Dil Kullananların/Öğrenenlerin
Yeterlikleri” merkeze alınarak geliştirilen “Orta (B1-Bağımsız) Düzey Bağımsız
Konuşma Türkçe Yeterlilik Sınavı”, “Orta (B1-Bağımsız) Düzey Karşılıklı Konuşma
Türkçe Yeterlilik Sınavı” ve “Orta (B1-Bağımsız) Düzey Yazma Türkçe Yeterlilik
Sınavı” madde havuzlarından ön-son testlerde yer almayacak sorulardan seçilerek
oluşturulan bağımsız bir beceri sınavı ve "Kişisel Bilgi Formu" yardımıyla elde edilen
verilerden hareketle araştırmanın yürütüleceği eşleştirilmiş deney ve kontrol grupları
oluşturulmuştur.
B1 kuru süresince altı hafta boyunca devam edecek olan çalışma öncesinde ön test
olarak “Orta (B1-Bağımsız) Düzey Bağımsız Konuşma Türkçe Yeterlilik Sınavı”,
“Orta (B1-Bağımsız) Düzey Karşılıklı Konuşma Türkçe Yeterlilik Sınavı” ve “Orta
(B1-Bağımsız) Düzey Yazma Türkçe Yeterlilik Sınavı” ile “Konuşma Öz Yeterlik
Ölçeği” ve “Yazma Öz Yeterlik Ölçeği” uygulanmıştır. Daha sonra öğrenci yapısı sesli
yayınlar (podcastler) oluşturacak olan deney grubu öğrencileri Diller İçin Avrupa
Ortak Öneriler Çerçevesi Öğrenim, Öğretim ve Değerlendirme metni “Öneriler
Çerçevesi’nin Yaklaşımı”nda belirtilen Eylem Odaklı Yaklaşım ve takip edilen
öğretim setine göre gerçekleştirilen normal öğretime destek olarak kullanılacak olan
öğrenci yapısı ses yayını oluşturma sürecinde Görev Temelli Yöntem ve ilkelerine
göre sınıf içerisinde 4’er kişiden oluşan 5 farklı çalışma grubuna ayrılmıştır. Deney
grubu öğrencilerine altı hafta içerisinde oluşturacakları üç sesli yayın hakkında Görev
Temelli Yöntem ilkeleri gözetilerek detaylı bilgi verilmiş; kontrol grubuna çalışma
öncesinde herhangi bir müdahalede bulunulmamakla birlikte çalışma süresince deney
grubu öğrencilerinin normal öğretime destek olarak oluşturacağı sesli yayınlara
karşılık gelecek sayıda takip edilen öğretim seti konuşma ve yazma etkinlerine destek
etkinlik ödevlendirmeleri yapılmıştır.
Çalışmanın sonunda deney ve kontrol grubu öğrencilerine son test olarak tekrar “Orta
(B1-Bağımsız) Düzey Bağımsız Konuşma Türkçe Yeterlilik Sınavı”, “Orta (B1-
Bağımsız) Düzey Karşılıklı Konuşma Türkçe Yeterlilik Sınavı” ve “Orta (B1-
Bağımsız) Düzey Yazma Türkçe Yeterlilik Sınavı” ile “Konuşma Öz Yeterlik Ölçeği”
ve “Yazma Öz Yeterlik Ölçeği” uygulanmıştır.
Eşleştirilmiş deney ve kontrol grupları beceri sınavlarının analizinde Kendal ve T
Testi; ön-son test “Orta (B1-Bağımsız) Düzey Bağımsız Konuşma Türkçe Yeterlilik
Sınavı”, “Orta (B1-Bağımsız) Düzey Karşılıklı Konuşma Türkçe Yeterlilik Sınavı” ve
“Orta (B1-Bağımsız) Düzey Yazma Türkçe Yeterlilik Sınavı” ile “Konuşma Öz
Yeterlik Ölçeği” ve “Yazma Öz Yeterlik Ölçeği” analizlerinde ise ön-son test
puanlarının normal dağılım gösterme durumları ile ön-son test puan farklarının normal
dağılım gösterme durumları için Shapiro Wilk Testi, bağımsız gruplar parametrik
analizleri için T-Testi ve tekrarlayan ölçümlerde iki faktörlü ANOVA testi
kullanılmıştır.
Çalışmadan elde edilen bulgulardan hareketle yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde
öğrenci yapısı sesli yayın oluşturma sürecine dahil olan öğrencilerin konuşma ve
yazma başarı puanları ile konuşma ve yazma öz yeterlilik düzeylerinin arttığı sonucuna
ulaşılmıştır. Eylem Odaklı Yaklaşım’a destek olarak Görev Temelli Yöntem’den
hareketle öğrenci yapısı sesli yayın oluşturma sürecine göre öğretim gerçekleştirilen
deney grubu ile deney grubunda uygulanan destek öğretime karşılık gelecek sayıda
sadece destek etkinlik ödevlendirmeleriyle öğretim yapılan kontrol grubu arasında
deney grubu öğrencileri lehine anlamlı farklılıklar ortaya çıkmıştır. Ortaya çıkan bu
anlamlı farklılık dolayısıyla yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde konuşma ve yazma
becerisi ile konuşma ve yazma öz yeterliliklerini geliştirmede etkili bir yenilikçi
teknolojik öğretim aracı olan öğrenci yapısı ses yayınlarının (podcastler)
kullanılabileceği düşünülmektedir.