Abstract:
Oyun okul öncesi çocukların hayatında bir öğrenme ve eğlenme aracı olarak önemli
bir yere sahiptir. Gerek analog gerekse dijital odaklı oyun tasarımı sürecinde
tasarlanacak ürünün özellikleri belirlenirken temel tasarım prensiplerinin yanı sıra
hedef kitlenin ihtiyaçlarının doğru analiz edilmesi ile verimli sonuçlar elde
edilebilmektedir. Bu nedenle okul öncesi dönem olarak adlandırılan 4 – 6 yaş
grubundaki çocuklara yönelik analog oyun tasarımları üzerinde çalışacak tasarımcılar
temel tasarım kriterlerinin yanı sıra çocukların fiziksel ve bilişsel gelişimine dair öne
çıkan özelliklere odaklanan tasarım kılavuzlarına ihtiyaç duyabilmektedir. Bu alanda
ihtiyaç duyulan kılavuzun geliştirilmesi noktasında az sayıda çalışma olsa da önemli
bir açık bulunmaktadır. Bu çalışma ile ilgili boşluğu doldurmak amacı ile Jean
Piaget’nin bilişsel gelişim ve oyun teorileri ile oyun evrelerine dair çalışmaları,
bedenle bütünleşik (embodied) ve dokunulabilir (tangible) etkileşim ve fiziksel
etkileşim kavramları göz önünde bulundurularak okul öncesi dönemdeki çocuklara
yönelik analog etkileşimli oyunlar tasarlayan tasarımcılara yol gösterecek bir tasarım
kılavuzu önerisi ortaya konmuştur. Elde edilen tasarım kılavuzundan yola çıkılarak
bir masa üstü oyun (board game) tasarımı hazırlanmış ve hazırlanan bu masa üstü
oyunun kullanıcı testleri yaşları 4 ile 6 arasında değişen 4 çocuğun katılımı ile
yapılmıştır. Oyun tasarım süreci ve kullanıcı testleri ile kılavuzun uygulanabilirliği
ve oyun deneyimine etkisi sınanmış ve kılavuz önerisi ile alana katkı sağlanması
amaçlanmıştır.