Özet:
Pazarlama literatürüne yakından bakıldığında, yeni pazar alanı yaratabilmek için yeni
değer yaratmanın ne kadar önemli olduğu ortaya çıkmaktadır. İşletmeler artık
pazarlarda sürülen veya yönlendirilen olmak yerine, pazarda proaktif oyuncu olmayı
ve pazarı yönlendirmeyi hedef olarak seçmektedirler. Değer inovasyonunu
benimseyen işletmeler, yeni ve üstün müşteri değeri ortaya koyarak, mevcut
pazardaki rekabetin gücünü ve önemini azaltmaktadır. Değer inovasyonu sayesinde
işletmeler satın alıcı değerinde olağanüstü bir yükselme ile yeni pazar alanları
oluşturmaktadır. Müşteri değeri yaratma işletmelere pazarı yönlendiren olmayı ve
pazarı doğru okumayı sağlamaktadır. Kuantum pazarlama stratejileri işletmeleri
geleneksel bilgeliğin sürüklediği maliyet odaklı ya da farklılaştırma odaklı
stratejilerden uzaklaştırmıştır.
Bu çalışmada değer inovasyonu, yeni pazar alanı yaratma, müşteri değeri yaratma ve
kuantum pazarlama stratejilerinin ilişkisi incelenmiştir. Bu maksatla bir araştırma
modeli geliştirilmiş ve hipotezler oluşturulmuştur. Hipotezlerin test edilmesi için
anketler yapılmış ve bu anketleri 66 firmadan 88 tanesi yönetim kademesinden
olmak üzere, 204 özel sektör çalışanı yanıtlamıştır. AMOS programı ile yapılan
analizlerin sonucunda değer inovasyonunun müşteri değeri yaratmada ve kuantum
pazarlama stratejileri üzerinde pozitif etkisi gözlemlenirken, müşteri değeri
yaratmanın ve kuantum pazarlama stratejilerinin yeni pazar alanı yaratma üzerinde
pozitif etkisi görülmüştür. Değer inovasyonu ile yeni pazar alanı yaratmak arasındaki
ilişkide, müşteri değeri yaratmanın ve kuantum pazarlama stratejilerinin tam ara
değişken etkisine sahip olduğu tespit edilmiştir.