Özet:
Bu çalışmanın amacı; organizasyonel öğrenme, ürün inovasyonu ve firma
performansı arasındaki ilişkiyi bankacılık sektöründe gerçekleştirilen saha
araştırmasıyla incelemektir. Ayrıca araştırmada ele alınan değişkenlerin bankacılık
sektöründeki çalışanların demografik özelliklerine (cinsiyet, yaş, eğitim durumları,
kıdem) farklılık gösterip göstermediğini belirlemek de çalışmanın diğer bir amacıdır.
Çalışmada öncelikle organizasyonel öğrenme kavramı ve boyutları, ardından
inovasyon kavramı ve çeşitleri ve son olarak firma performansı konusu yerli ve
yabancı yazın taramasıyla teorik olarak ele alınarak kuramsal çerçeve çizilmiştir.
Daha sonra literatür taraması ve hipotezler başlığında daha önceki ampirik çalışmalar
değerlendirilerek, araştırılan kavramlara yönelik hipotezler oluşturulmuştur.
Teorik çerçevenin ardından bu üç değişkenin aralarındaki ilişkiyi ortaya koymaya
yönelik bankacılık sektöründe anket tekniğiyle gerçekleştirilen saha araştırmasıyla
ilgili detaylara yer verilmiştir. Araştırmada organizasyonel öğrenme için Baker ve
Sinkula (1999), ürün inovasyonu için Wang ve Ahmed (2004), firma performansı
için Akgün ve diğ. (2013) tarafından geliştirilen ve güvenilirlikleri ispatlanarak
literatürde kabul görmüş ölçekler kullanılmıştır. Araştırma neticesinde elde edilen
veriler SPSS for Windows 18 istatistik paket programıyla analiz edilmiştir.
Araştırmada kullanılan ölçeklerin tutarlılıklarına ve güvenilirliklerine bakmak için
Cronbach Alfa katsayısı hesaplanmış; faktör analizi yapılarak yapısal geçerlilikleri
kontrol edilmiş, tüm değişkenlerin birbirleriyle ilişkisini tespit etmek üzere basit
doğrusal regresyon analizi yapılmış, farklılıklar tek yönlü varyans analizi (ANOVA)
ile değerlendirilmiş, demografik değişkenlere göre farklılıkları araştırmak için t testi
ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) yapılmıştır.
Araştırma sonuçlarına göre organizasyonel öğrenmenin işletme performansı
üzerinde, organizasyonel öğrenmenin ürün inovasyonu üzerinde, ürün
inovasyonunun işletme performansı üzerinde istatistiksel olarak anlamlı ve pozitif
etkisi vardır. Organizasyonel öğrenmenin firma performansı üzerindeki etkisinde
ürün inovasyonunun kısmi aracılık rolü vardır. Ayrıca demografik değişkenler ile
organizasyonel öğrenme arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur.